Folkeskolens leder:

Drop polarisering – og hjælp lærerne

For at hjælpe lærerne vil SF nu bede Undervisningsministeriet om at fremstille materiale, som kan bruges til at undervise i ytringsfrihed og Muhammed-tegningerne. De skulle hellere støtte lærerne i at arbejde med integration.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor Socialistisk Folkeparti (SF) har brug for at signalere til sine vælgere, at man går i kamp mod de muslimer, som oplever Muhammed-tegningerne som en hån mod deres religion, kan være svært at forstå. Det er symbolpolitik, for enhver lærer og elev kan finde tegningerne på internettet.

Ytringsfrihed betyder, at borgerne har ret til at ytre sig, uden at statsmagten kan censurere - ikke at man har pligt til at sige hvad som helst.

Flertal ønsker statsligt undervisningsmateriale i Muhammedtegningerne

Det er i SF's forslag frivilligt for lærerne, om de vil bruge undervisningsmaterialet. Men at det overhovedet kan være en politisk opgave at pålægge ministeriet at udarbejde specifikt materiale, er et bevis på de stadige forsøg på at tage lærere og elever som gidsler.

Debatten er blevet så polariseret, at man er imod ytringsfrihed, hvis man vurderer, at man ikke vil undervise i lige præcis Muhammed-tegningerne.

Hvad er resultatet? Der er nogle langskæggede fundamentalister, der udnytter konflikten til at mobilisere deres undertrykte folk til kamp mod de vestlige demokratier. En ydre fjende er et godt gammelt trick. Dem om det.

Sådan kan du hjælpe elever med sprogskam

Men hvad er virkningen på alle andre muslimer? Langt de fleste bliver nok bare triste over, at det åbenbart er så lystfyldt for nogle danskere at finde på noget, som kan genere dem.

Man bliver så træt. Det svære er ikke at fremsætte paradeforslag. Den store opgave for folkeskolen er at få muslimske og andre tosprogede elever til at blive en del af fællesskabet. Som i dette blad, hvor en tosproget lærer fortæller om, hvordan hun viser eleverne, at de er noget værd, når de har en baggrund som tosprogede med et ben i to kulturer:

"Når et barn går fra at hade skolen til lige pludselig at møde lærere og klassekammerater med smil, så har vi som skole været med til at gøre en forskel", siger hun.