Pia Kjærsgaard befaler disciplin i klassen
Hun kræver fuld koncentration i 45 minutter ad gangen og ser ikke igennem fingre med stavefejl.
Dansk Folkepartis formand overtog i to dage undervisningen af en 3. klasse i Hvidovre.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De fjorten drenge og otte piger i 3.a på Holmegårdsskolen er vant til at måtte trække frisk luft i løbet af timen. De lister bare ud og kommer tilbage, når de har hvirvlet tankerne på plads. Det er en fast aftale med deres klasselærer.
Nu har klassen imidlertid en gæstelærer, der mener, at danske folkeskoleelever mangler disciplin og evne til at koncentrere sig i mere end ti-tyve minutter ad gangen. På TV 2's initiativ er Pia Kjærsgaard over fire dage trådt ind i et klasselokale for at tage en udfordring op. Hvordan får flest muligt mest muligt ud af undervisningen, når seks-syv elever er udfordret på den ene eller anden vis?
Som det første af fem tv-programmer om politikere, der møder virkeligheden, vises Pia Kjærsgaards besøg på Holmegårdsskolen den 26. april, klokken 20.00. To dage fulgte den garvede politiker med fra sidelinjen, før hun selv fik ansvaret for undervisningen.
»Jeg blev meget overrasket, da nogle af drengene pludselig var væk. Det viste sig, at de var ude at få 'vind i håret'. En time er 45 minutter lang, og så mister de koncentrationen efter 20 minutter. Det er for slapt. Det duer ikke«, slår Pia Kjærsgaard fast.
»Vi er oppe imod tigermødre i Kina«
Op til Pia Kjærsgaards besøg havde 3.a fået til opgave at skrive en tekst, der handlede om, hvad der karakteriserer en god elev anno 2012. De skulle forsøge at holde skriveopgaven til ti minutter og måtte ikke bede nogen voksen om hjælp.
»Jeg rettede hjemmeopgaverne med den røde blyant. Jeg mener, at det er vanvittig vigtigt, at eleverne kan stave. Måske tror de, at stavekontrollen på pc'en kan hjælpe dem igennem, men det er ikke godt nok«, siger Pia Kjærsgaard. Indholdet kommenterede hun ikke, for princippet om altid at give ros vil ikke gavne eleverne på sigt.
»Sådan er livet jo ikke. Det hjælper ikke noget, at man er blevet forkælet, når det begynder at gælde. Konkurrencen er jo benhård. Vi er oppe imod 'tigermødre i Kina'«, siger Pia Kjærsgaard, men understreger i samme åndedrag, at hun på ingen måde går ind for kadaverdisciplin.
Pia Kjærsgaard tabte grebet om 3. klasse
Hun ville bare ønske, at der var lidt mere respekt om en grundlæggende færdighed som stavning i folkeskolen.
Pas på med inklusionen
På Holmegårdsskolen gik det op for Pia Kjærsgaard, hvor mange resurser de svageste elever koster.
»Hold op, hvor særligt en af eleverne tog meget af lærerens tid«, siger Pia Kjærsgaard. Og hun kan ikke lade være at tænke på, hvor endnu større udfordringen ville være, hvis der var 28 og ikke kun 22 elever i klassen. Eller hvis der var flere tosprogede. »Man skal godt nok have et bredt bryst som lærer«, erkender hun.
Når regeringens plan er, at flere elever skal inkluderes i den normale undervisning, frygter Pia Kjærsgaard, at det går ud over begge grupper. Både de svage og de stærke elever.
Differentieret undervisning og støtte til de svageste er to bud på, hvordan den kommende inklusionsopgave løses bedst. På visse tidspunkter vil det kræve to lærere i klassen, mener Pia Kjærsgaard.
Louise Saggau, der er klasselærer i 3.a. til daglig, var ikke imponeret over partiformandens evne til at skabe ro og sætte læring i gang i klassen.
»Al ære og respekt for, at hun gik ind i det, men Pia Kjærsgaard er ikke lærer, og det skinnede igennem«, siger Louise Saggau. Læs hendes oplevelse af at have Pia Kjærsgaard til at undervise sin klasse på folkeskolen.dk