Når Mads Barfod stabler en teaterforestilling på benene for alle skolens 7.-klasser, er han med til at styrke fællesskabsfølelsen blandt eleverne.
Foto: Lars Just
»Når maskerne fjernes«
Mads Barfods allerførste store sejr som nyuddannet lærer blev foldet ud i en elevbåret musical, der netop har haft sin sidste forestilling. En nyfortolket SoMe-udgave af »Romeo og Julie« med titlen »Face to Facebook«. Mens 27-årige Mads Barfod og hans kolleger mest arbejdede bag kulisserne som instruktører og pædagogiske assistenter, var det praktisk taget eleverne, der fik det hele til at ske.
FAGLIG FORNØJELSE
Der findes regler, krav, elever og kolleger, der har indflydelsepå lærerens undervisning. Nogle gange er indflydelsen positiv.Andre gange irriterende. Men lige meget hvad sker der noget godt engang imellem. Vi spørger lærere, hvornår de sidste gang gik ud adskoleporten med løftet pande og smil på læben.
Mød Mads Barfod,
dansk- og idrætslærer
på Mørdrupskolen iEspergærde.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Det har gjort mig pavestolt. Vi arbejdede sindssygt meget på den musical, og alle lagde så meget energi og fritid i det. Man kunne mærke, at de knoklede, men de syntes samtidig, at det var sjovt. Og alle tog ansvar for deres job og var stolte af det, der kom ud af det. Alle spillede en rolle, også dem, der i starten sagde, at de helst ville være lidt anonyme«, siger Mads Barfod, der underviser i dansk og idræt på Mørdrupskolen i Espergærde. Ud over ham har hans teammakker, dansklæreren Kittie Jensen, og en vikar været med til at stable forestillingen på benene.
Alt fra billetsalg til sceneopsætning, kostumer, skuespil, tekstforfatning og rapnumre er elevernes værk. Derfor blev Mads Barfod også overrasket over at se nogle af de stille elever folde sig ud med den opgave, de havde fået. De opbyggede selvtillid og stolthed, og en af de piger, der i starten havde talt lavt og usikkert, var nu en af dem, der kom tydeligst igennem i teatersalen.
»Jeg har hele tiden tænkt, at jeg ville prøve at blande dansk og idræt og drama og på den måde træne elevernes mundtlighed. Jeg vil gerne være med til at uddanne elever, som vokser op og bliver i stand til at argumentere ordentligt i diskussioner, og som har selvtillid til at tage initiativ. Det er jo det, de skal kunne, når de skal klare sig bagefter«.
Faglig fornøjelse: Klassefortællingen giver selvtillid
På 7. klassetrin, hvor Mads Barfod har sin gang, bliver eleverne blandet og får nye klasser. Derfor var det vigtigt for den unge lærer, at musicalen havde en rolle til alle, enten uden for eller på scenen, og at eleverne skulle have det sjovt med deres nye klassekammerater.
»Det kan jo godt være lidt forvirrende for sådan nogle 7.-klasser at blive revet op med rode og blive blandet sammen på ny. Og jeg tror, at det, de vil huske allermest fra de her uger, er fællesskabet. At tage masken af og gå hen til nogle klassekammerater, man ellers ikke ville have snakket med. Jeg tror, de har fået en oplevelse af sammenhold, og af at alle har noget talent, som man hver især kan være med til at løfte«.