Jens Raahauges CV
2017- Medlem af Lærerprofession.dk's dommerpanel
2013-: Bestyrelsesmedlem i Unicef
2013-: Medlem af bedømmelseskomitéen for Nordisk Råds børne- ogungdomslitteraturpris
2006- Formand og medstifter af Tænketanken Sophia
2005-2011: Inspektør på Holmegårdskolen i Kokkedal
1992-2001: Inspektør på Helsingør Byskole
1988-: Tidligere formand for Dansklærerforeningen og sidenhenformand for Dansklærerforeningens Hus
1971-: Medlem af DLF og fraktion 4 i KLF
1971: Uddannet lærer i Aarhus og sidenhen skolebibliotekar
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nogle gange sidder Anders Bondo og hænger på kontoret til ved 21-22-tiden om aftenen og skal forberede sig til for eksempel et bestyrelsesmøde i Lærernes Pension.
"Det kan man godt køre lidt sur i. Men så klikker jeg ind på folkeskolen.dk og ind på en helt bestemt blog og læser lige et blogindlæg fra dagens prismodtager. Jeg læser noget, som spejler det, der er helt grundlæggende for den skole, vi prøver at beskrive i folkeskoleidealet", fortalte formand for Lærerforeningen Anders Bondo, da han afslørede, at årets Stinuspris skulle gå til en lærer med stort L, men også skoleleder, skolebibliotekar, formand og altså blogger, nemlig Jens Raahauge.
Blog: Der går min kontaktlærer
"Jeg tror på en herredømmefri samtale - at man går i dialog med sine medmennesker, selv om man reelt har muligheden for at tromle dem. At blive tromlet ned er den sikreste måde ikke at udvikle sig på".
Ordene stammer fra en af danskfagets grand old men.
Navnet er Jens Raahauge, og manden, der tidligere på året kunne fejre 75-års fødselsdag, tager i dag imod officiel hæder fra Danmarks Lærerforening, der hvert andet år kårer en person eller en persongruppe, som i særlig grad har bidraget konkret til folkeskolens udvikling.
2015: Erik Schmidt vinder Stinus-prisen
"Det er dybt overraskende, og det er en voldsom anerkendelse fra alle dem, jeg har samarbejdet med. Det er utroligt, fordi det er folk, der står på et bestemt værdigrundlag, og det betyder, at de værdier har fået en påskønnelse. Det er væsentligt i den her tid", siger han til folkeskolen.dk.
I dag er Jens Raahauge formand for bestyrelsen i Dansklærerforeningens Hus og i Tænketanken Sophia, hvor han er med til at sætte den demokratiske dannelse på dagsordenen, og som skribent yder han en ihærdig indsats på folkeskolen.dk. Og så er han stadig aktiv i Københavns Lærerforening.
Danskfagets nestor fylder 75
Minder om Sisyfos
Komiteen har peget på Jens Raahauge som vinder grundet hans "(…)utrættelige og vedholdende engagement og arbejde for den demokratiske funderede folkeskole, respekten for lærerens professionalisme og den brede danskfaglighed".
Bedømmelseskomiteen består Lærerforeningens formand, Anders Bondo Christensen, medlem af Undervisningsudvalget, Charlotte Holm, og medlem af Arbejdsmiljø- og Organisationsudvalget, Bjørn Hansen.
Selvom udviklingen på skole- og uddannelsesområdet ikke ensidigt går den rigtige vej, aner hovedpersonen konturerne til en bedre fremtid.
"Nogle gange kan det jo godt minde lidt om Sisyfos, der bærer en sten op, hvorefter den ruller ned. Alligevel synes nu, at der er tegn på, at tingene svinger i en retning, der ser ud til at rumme forbedringer", siger Jens Raahauge og tilføjer om det utrættelige engagement.
"Der er ingen, der kan være engagerede, hvis ikke der er en masse, der hele tiden hælder kul på. Der er hele tiden nogle mennesker, der udfører et voldsomt arbejde og ser ud til at være i klemme. Det giver mig energi at se på, at jeg kan være med til at give rum for nogle, der gerne vil gøre det rigtige og det gode".
Han er uddannet lærer i Aarhus fra start-70'erne, og desuden er han uddannet skolebibliotekar.
2017: Lærer vinder DLF-hæder for at give lærerne en stemme
Lykkedes som skoleder
Når vinderen af årets Stinuspris skal forholde sig til egne bedrifter, fremhæver han de 17 år som skoleleder i Helsingør og Fredensborg Kommune.
"Jeg lykkedes med at være skoleleder på to skoler. Det lykkedes både at skabe gode resultater og at skabe et rum, hvor man kunne udnytte forskelligheden. For mig er den største gevinst, når man kan kombinere retning med mangfoldighed", siger han og advarer samtidig mod en af tidens tendenser:
"På en eller anden måde ligger der i tiden en tendens til ensretning, og at man skal have et værdifællesskab. Det kan lykkes at lave god skole, der kan være rummelig - både blandt elever og lærere. For mig er undervisning ikke et håndværk. Det er en kunstart. Derfor kan man ikke lægge koncepter ned over lærerne"
Tid til fordybelse - og en lille opsang
Jens Raahauge tyer ikke til tasterne eller pennen uden noget at have det i. Han har tidligere fortalt, at han som anmelder læser 300-400 børne- og ungdomsbøger årligt. Dertil kommer anden skøn- og faglitteratur vel og mærke. Selv har han skrevet en længere række bøger - heriblandt "Giv bøgerne din stemme", "Dyrk dansk derude" og "Bevar os vel".
Med sin store kærlighed for det danske og nordiske sprog, der også viser sig gennem medlemspladsen i bedømmelseskomitéen for Nordisk Råds børne- og ungdomslitteraturpris, er det fortsat meget vigtigt for ham at værne om litteratur og sprog i den danske folkeskole. Fordybelsen har nemlig en særlig effekt, og den kan man få blandt andet ved at skrive debat- og blogindlæg.
"Det skønne ved at skrive blogs er, at man får afprøvet nogle tanker, når man skriver. Man forbyder sig. Mine sidste blogindlæg handler om læsning, og her jeg gerne pege på det forkvaklede, der er kommet med dyrkelsen af digitaliseringen, der betyder, at man ikke fordyber sig".
Han forholder sig samtidig skeptisk til, at flere lærerstuderende ifølge ham nu til dags kun læser pluktekster. Hvis den udvikling fortsætter, "har vi skamferet folkeskolen", konstaterer han.
Et sted de studerende og lærerne kan fordybe sig er i blogger-genren. Selvom de får svært ved at nærme sig hans arbejdsiver, der i år alene på folkeskolen.dk har kastet 51 indlæg af sig, mener han, at fordybelsen er det hele værd.
"Jeg ville håbe, at alle lærere i Danmark skrev blogindlæg. Det at skrive en afrundet tekst er med til at gøre, at man får styr på sine tanker"
Med Stinusprisen følger der et skattefrit beløb på 10.000 til Jens Raahauge.
Læs Jens Raahauges takketale:
TAK! For mig er Stinusprisen noget helt særligt