”Vi glæder os virkelig over ministerens positive meldinger om en kortere skoledag. Vi synes helt klart, at man kan bruge lærerresurserne smartere på kortere dage", siger formand for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov.
Foto: Kristian Brasen
DLF håber på politiske forsøg i kølvandet på corona
Til august skal skolerne igen leve op til de almindelige lovkrav. Det betyder et gensyn med de lange skoledage og alle skolens fag. Lærerforeningen håber på en videreførelse af undervisningskulturen fra nødundervisningen og politiske forsøg fra ministeren.
Reglerne efter sommerferien
Skolerne skal følge de almindelige bestemmelser ifolkeskoleloven efter sommerferien. Der kan dog være helt særligetilfælde - fx ved konstaterede smittetilfælde på skolen -, hvor enskole ikke kan gennemføre undervisningen efter de almindeligeregler. Sker det, gælder reglerne for nødundervisning. Skolen erforpligtiget til at offentliggøre årsagen på sin hjemmeside samtindsende begrundelsen til Styrelsen for Undervisning og Kvalitet(STUK), hvis skolen vurderer ikke at kunne leve op til dealmindelige lovkrav.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
SUNDHEDSFAGLIGE ANBEFALINGER EFTERSOMMERFERIEN
Der vil ikke længere være et afstandskrav mellem elever "frasamme gruppe" efter sommerferien. Der vil dog stadig være enanbefaling om, at børn og voksne "fortsat har et begrænset antalkontakter og så vidt muligt holder min. 1 meters afstand tilandre".
Dette indebærer også, at al aktivitet på skolen som udgangspunktfortsat skal ske i en fast gruppe. Ved valgfag kan klasser godtblandes, hvis der er ekstra opmærksomhed på god håndhygiejne.
Skolerne skal desuden planlægge undervisningen, "så de enkelteelever ikke undervises af flere lærere eller pædagoger, end det ernødvendigt for, at eleverne kan modtage undervisning efter dealmindelige bestemmelser i lovgivningen".
Lærerne skal fortsat forsøge at holde én meters afstand tilhinanden og elever - og ved tavleundervisning skal der ogsåfortsat være mindst to meter til første række af elever.
Pauser og frikvarterer bør ligeledes stadig så vidt muligtholdes klassevist og forskudt.
Kilde: Børne- og Undervisningsministeriet
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er gladere elever og lærere, der i disse dage tager på sommerferie efter tre måneder med en undervisning, der undervejs har været meget langt fra normalen.
Siden den gradvise genåbning af skolerne har Danmarks Lærerforening flere gange peget på de kortere skoledage som en væsentlig del af årsagen til de større smil. Og derfor håber man, at de kortere dage også kan blive en realitet på den anden side af ferien.
"Vi glæder os virkelig over ministerens positive meldinger om en kortere skoledag. Vi synes helt klart, at man kan bruge lærerresurserne smartere på kortere dage, fordi det giver mulighed for flere lærere i undervisningen på samme tid", siger formand for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov.
Minister i kovending: "Nogle elever har haft rigtig god gavn af kortere skoledage"
Håber kommuner og minister vil strække sig langt
Under nødundervisningen har det været op til den enkelte skole at bestemme, hvilke fag der er blevet undervist i, og hvor mange timer eleverne har skullet have på deres skemaer. Men efter sommerferien bliver de almindelige lovkrav til fag og skoledagens længde genindført.
Regitze Flannov håber imidlertid på, at mange vil forsøge at strække sig for at kunne give en skoledag, der viderefører de bedste erfaringer fra nødundervisningen. Og det kan på den korte bane blandt andet ske via forsøg og dispensationer, lyder det fra Regitze Flannov.
"Jeg tror, at rigtigt mange skoler vil forsøge at bibeholde kulturændringen, vi har set med mere fokus på klassefælleskabet med de gode, tætte relationer og mindre grupper. Her håber jeg, at skoler og kommuner vil strække sig så langt som muligt få at kunne indrette en bedre skoledag, selvom det kræver noget økonomi. Og så håber jeg, at man på den længere bane politisk vil kigge på det lovgivningsmæssige, og her oplever jeg stor velvillighed fra ministeren. På den kortere bane kunne man starte med forsøg og diverse dispensationer", siger hun.
Ny undersøgelse: Eleverne holder det faglige niveau trods corona
Regitze Flannov håber også, at flere skoler vil vælge at konvertere mere af den understøttende undervisning for kortere dage og flere timer med to lærere.
Eventuelt efterslæb skal nok indhentes
I en undersøgelse foretaget af A&B Analyse for Fagbladet Folkeskolen blandt 455 lærere svarede størstedelen af lærerne, at deres klasser overordnet set har holdt deres faglige niveau under nødundervisningen.
Rosenkrantz-Theil: Større frihed under corona har givet mere fokus på kerneopgaven
Til gengæld oplevede tæt på to ud af tre af lærerne i undersøgelsen at have enkelte elever i sine klasser, som fagligt er sakket fagligt bagefter, siden skolerne og resten af samfundet blev tvunget til at lukke ned i midten af marts.
Ifølge Regitze Flannov er meldingen fra lærerne dog positiv. Eleverne skal nok skal få indhentet det tabte med den nødvenlige fokus på dem, der har brug ekstra opmærksomhed.
"Lærerne siger, at det faglige kan indhentes, og det var rigtigt vigtigt, at eleverne nåede at komme tilbage inden ferien. Og det tror jeg kommer til at ske igennem en god undervisning med fokus på det gode klassefællesskab".
Retningslinjer efter ferien: Skolerne skal igen give eleverne de lovpligtige timer