Kristina Silla har været praktiklærer i mere end 15 år ved Langelinjeskolen i København.
Foto: Privatfoto
Praktiklærer: De studerende har lært, at lærere skal være omstillingsparate
Kristina Silla har været praktikkoordinator for to hold studerende under coronakrisen. De har fået meget mere koncentreret undervisning i deres hovedfag - og et lynkursus i at skulle omstille sig. En relevant kompetence som lærer, mener hun.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kristina Silla har været praktiklærer på Langelinjeskolen i København i mere end 15 år. Hendes erfaring er, at det udelukkende er positivt, at de studerende oplever anderledes undervisning, når de er i praktik.
"Når de kommer ud på skolerne som færdiguddannede, vil de jo også opleve, at tingene kan ændre sig meget hurtigt. Jo mere anderledes undervisning, de prøver, jo bedre", siger hun.
"Jeg kan tydeligt huske, da jeg selv blev lærer og oplevede, at man kan være forberedt til tænderne, men det er virkeligheden til tider ligeglad med. Man skal være omstillingsparat".
Normalt kan det anderledes bestå i projektuger eller lignende. Men for de studerende, hendes skole har haft i praktik i dette forår, har det meste været meget langt fra det sædvanlige.
De fjerdeårs-lærerstuderende, skolen havde i praktik i foråret, manglede 14 dage af praktikken, da skolerne blev lukket ned på grund af coronakrisen.
Da skolerne lukkede, lod Kristina Silla det som praktikkoordinator være op til de studerende at finde en løsning sammen med deres praktiklærer.
Thomas' praktikanter havde to uger tilbage, da skolen lukkede ned - sådan løste de problemet
"Det gjaldt om at finde den mest fornuftige løsning i en ekstraordinær situation, når der var så kort tid tilbage. De havde aftaler på plads med praktiklærerne om den resterende tid og manglede stort set kun afslutningen og evalueringen", siger hun.
Underviste kun i hovedfag
Derfor blev den resterende del af praktikken meget koncentreret. De studerende fik så vidt muligt ansvar for at varetage undervisningen i bedst givne omfang og med særlig vægt på deres hovedfag.
"Jeg tror, at det har været rigtig fedt for dem. Og de har læst de timer, de skulle, så de er ikke gået glip af noget undervisning", siger praktikkoordinatoren.
Alle de studerende har været til eksamen virtuelt på zoom, hvilket også var nyt for både lærer, studerende, vejleder og censor.
Tilbagemeldingerne fra Kristina Sillas kollegaer er, at det er gået meget blandet med deres eksamen.
"Om det eventuelt har noget at gøre med manglende vejledning fra KP eller vores side, det ved jeg ikke. Men jeg tror ikke, det har kunnet nå at have så meget betydning", siger hun.
Nedlukning: Lærerstuderende kan ikke komme i praktik i deres egne fag
Kristina Silla mener, at de studerende har fået det ud af praktikken, de skulle som fjerdeårsstuderende, der er så tæt på at have færdiggjort uddannelsen.
"Det har været imponerende at opleve, hvor positivt indstillede de også har været på at omstille sig til meget uvante forhold", siger hun.
Praktikkoordinatoren nåede dog ikke at have en afsluttende evaluering med dem, som hun ellers ville have haft under mere normale omstændigheder.
Nyt hold med det samme
Lige så snart de fjerdeårsstuderende havde afsluttet deres praktik, skulle et hold af tredjeårsstuderende starte.
Københavns Professionshøjskole afventede udmeldingen fra regeringen og sundhedsstyrelsens retningslinjer og lod det være op til praktikskolerne og de studerende at vurdere, om de ville starte som planlagt eller rykke praktikken til den anden side af sommerferien.
Kristina Silla tog kontakt til de kollegaer, der skulle have studerende, og to takkede ja til at få dem med det samme, hvis de studerende var klar på det. To takkede nej.
Skolen har derfor nu tre studerende, som startede i maj - med en måneds forsinkelse. Dog kun med fokus på deres hovedfag og én praktiklærer.
Lærerstuderende er i praktik uden elever: "Det er en tom følelse"
"Det blev meldt ud fra professionshøjskolen, at praktikken ikke måtte være ren fjernundervisning. Det er derfor endt med en blanding, hvor noget af undervisningen er fjernundervisning, og noget foregår i klasser", siger Kristina Silla.
De studerende afslutter praktikken i næste uge. Denne gang med en udførlig evaluering.
"Det bliver rigtig spændende at høre deres perspektiv på, hvordan det har været at være i praktik i en meget anderledes tid", lyder det fra pratikkoordinatoren.