"Jeg spæner rundt hele tiden. Der er rimeligt langt fra lokale til lokale. Det er virkelig ikke optimalt", siger musiklærer Dorte Thomsen.
Foto: Camilla Skaaning
Musiklærer: Svært at undervise i tre klasser samtidig
Musiklærer Dorte Thomsen skal undervise sit valghold i musik i 8. klasse i stamklasserne. Det vil sige, at hun skal undervise i tre klasser på samme tid. Det er ikke optimale betingelser for at lære et praktisk fag, mener hun, og håber afgangsprøven bliver aflyst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Elever skal som udgangspunkt undervises i deres stamklasse. Det er den klare opfordring fra Børne- og undervisningsministeriet, og den opfordring har ledelsen på Lundgårdskolen i Tjørring ved Herning valgt at følge. Det betyder, at Dorte Thomsens 8. klasse skal undervises i musik i tre forskellige klasselokaler. Heldigvis har skolen to musiklokaler, men alligevel er det ret udfordrende, mener Dorte Thomsen.
"De mangler i forvejen en fjerdedel af deres undervisning i praksisfag. Det, de mangler, er netop det praktiske. Vi har været gennem teorien, som er det nemmeste at slippe omkring, hvis man ikke kan være i samme klasse", siger hun.
Her er ministeriets nye vejledning til undervisning på tværs af stamklasser
Svært at øve sammenspil
Dorte Thomsen har valgt at lade eleverne lave sammenspil i deres stamklasser. På ét hold er der syv elever, på ét seks elever, og så er der et hold med tre elever. De to store hold er i hvert sit musiklokale, og så er der rykket instrumenter ind i et lille lokale, hvor de sidste tre elever kan være.
"Problemet er, at det er svært at forberede dem til prøven. Fordi man maks må være fem i en gruppe der. Så de store grupper er ikke svarende til det, de kommer til at opleve ved prøven. Desuden kan jeg ikke hjælpe dem samtidig med sammenspil", siger hun og tilføjer med et suk. "Vi kan ikke gøre det, som er bedst, men vi gør det bedste vi kan".
"Jeg spæner rundt hele tiden. Der er rimeligt langt fra lokale til lokale. Det er virkelig ikke optimalt. For de skal være selvkørende enormt lang tid, men det er meget bedre end at sidde og læse teori, for det bliver man ikke bedre til at spille klaver af".
DLF: Lad de enkelte skoler beslutte, om valgfagsprøverne skal aflyses
Aflys prøven
Hun håber, at Børne- og undervisningsministeriet ender med at aflyse afgangsprøven i valgfag.
"Som det ser ud nu, skal de stadig til prøve. Det er derfor min skole vælger at undervise på den mindst dårlige måde. Det vil sige, at vi skal tilbyde en eller form for undervisning. Men stod det til mig, så kan det ikke gå hurtigt nok med at aflyse den afgangsprøve. Eleverne er simpelthen ikke klædt på til den".