"Jeg kan se, at rigtig mange dygtige lærere deler forløb og får flere og flere erfaringer med at gøre fjernundervisningen spændende og vedkommende. De gode eksempler er derude. Hvorfor ikke give lærerne nogle rammer, hvor de kan bruge dem?", siger Regitze Flannov.

DLF: Giv lærerne lov til at bruge de gode erfaringer med nødundervisning

Flere kommuner og skoler vælger at fjernundervise efter normalt skema i stedet for nødundervisning. Det kan give mening for store elever, men DLF opfordrer til at lade lærerne trække på erfaringer med nødundervisning fra tidligere nedlukninger.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvordan foregår nødundervisningen på din skole? Meget tyder på, at man får et forskelligt svar på det spørgsmål, alt efter hvilken lærer, man spørger.

Selv om Børne- og Undervisningsministeriet kort før nytår slog fast, at der er tale om nødundervisning af de hjemsendte elever, vælger flere skoler og kommuner at følge det faste skema i fjernundervisningen.

Ministeriet: Hjemsendte elever skal have nødundervisning

Sådan lyder det fra lærere blandt andet i kommentarerne her på folkeskolen.dk.

Andre steder har man for eksempel valgt at køre hele dage med samme fag, så eleverne oplever færre lærerskift og i højere grad kan få opgaver, de kan arbejde med uden at sidde foran skærmen.

Debat: Hvem har fundet på, at det er en god ide med normalt skema som fjernundervisning?

Ifølge formand for Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov flugter de forskelligartede udlægninger med de tilbagemeldinger foreningen får fra lærere i hele landet.

"Vi hører om mange forskellige måder at løse opgaven på. Bedst er det, når ledelse og lærere i samarbejde og med deres kendskab til eleverne finder løsninger, som giver mening lokalt", siger hun.

DLF: Lad lærerne bruge deres coronaerfaringer

Regitze Flannov mener, at erfaringerne fra tidligere nedlukninger på skoleområdet viser, at det ikke altid er hensigtsmæssigt blot at rykke den sædvanlige undervisning online.

Det kan det være, for eksempel for de største elever, men ikke som et generelt princip, påpeger hun.

Overordenet set opfordrer udvalgsformanden til, at lærerne får lov til at trække på de erfaringer, de har gjort sig under tidligere nedlukninger, og tilrettelægge undervisningen, som det giver bedst mening med netop deres elever.

838 skoleansatte testet positive på en uge

"De hjem, de er hjemsendt til, har dybt forskellige vilkår, så at forestille sig, at man har 28 elever, som man kører lektioner med online, som man ville gøre i skolen, kan være en stor mundfuld for nogle af vores elever", siger Regitze Flannov.

Lærerne og skolerne skal have frihed til at stille eleverne nogle opgaver, der kan løses i samspil med hverdagen derhjemme, mens man som lærer løbende er i kontakt, mener hun.

"Det kalder på forskellige muligheder at organisere skoledagen på", siger Regitze Flannov.

Lærerne bekymrede for det faglige niveau

De tidligere erfaringer med fjernundervisning under skolenedlukningerne peger på, at det særligt er de udsatte elever, der oplever udfordringer med den undervisningsform.

Det vigtige er, at lærerne har tid til både at tilrettelægge god undervisning til alle, og til at have fokus på de elever, som af forskellige årsager ikke tjekker ind online, mener Regitze Flannov.

"Her er det vigtigt at huske på, at nogle af vores elever har mulighed for at møde til undervisning på skolen, hvis det er nødvendigt", siger hun.

Lærere bekymrede over nødundervisningens sociale slagside

"Jeg kan se, at rigtig mange dygtige lærere deler forløb og får flere og flere erfaringer med at gøre fjernundervisningen spændende og vedkommende. De gode eksempler er derude. Hvorfor ikke give lærerne nogle rammer, hvor de kan bruge dem?"

Danmarks Lærerforening har netop gennemført en undersøgelse i samarbejde med Københavns Universitet, der viser, at 60 pct af lærerne er tilfredse med den undervisning, de leverer, når man tager rammerne for den i betragtning.

62 procent svarer, at coronasituationen sætter arbejdsmiljøet under pres.

Endelig svarer 33 pct af lærerne, at de er bekymrede over det faglige niveau i coronaskolen - for lærere til afgangselever er det tal hele 66 pct.

Naturfagslærere dybt bekymrede for 9.-klasser efter corona-år

Regitze Flannov, kan du forstå, hvis der er skoler, kommuner og forældre, der er bekymrede for, at det faglige niveau daler, hvis man skærer i kravene til undervisningen?

"Selvfølgelig. Men vi har også det faglige i fokus med vores anbefalinger. Vi mener faktisk, at det vil give den bedste undervisning", siger Regitze Flannov og tilføjer:

"Og så er det altså lige nu også det muliges kunst. Vi skal levere den bedst mulige faglighed inde for rammer, som alt andet lige ikke er optimale for undervisning. Det kræver, man giver lærerne og lederne fri til i samarbejde at finde og forfølge de løsninger, der giver bedst mening for dem".

Læs mere

Undersøgelse: Folkeskolelæreres arbejdsmiljø under anden bølge afCOVID-19-pandemien i Danmark