Lærere får uheldig rolle i skilsmissesager

Myndighederne er begyndt at spørge lærere til råds i sager om forældremyndighed og samvær, men det møder kritik fra flere sider.

Offentliggjort

Det siger Forældreansvarsloven

• Forældreansvarsloven trådte i kraft 1. oktober 2007 og skalrevideres i år.

• Loven giver som udgangspunkt begge forældreforældremyndighed.

• Loven giver mulighed for delt samvær, så barnet bor lige længehos hver forælder.

• Hvis forældrene ikke kan blive enige om samværet, kan deindbringe sagen for Statsforvaltningen, som så kan træffeafgørelse. For at belyse barnets perspektiv kan Statsforvaltningenbede om en udtalelse fra skole eller institution. Det gjorde mansidste år i 15 procent af sagerne.

Kilde: Familiestyrelsen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lærere risikerer at komme i klemme mellem skilsmisseforældre, som ikke kan blive enige om forældremyndighed, samvær, og hvor barnet skal bo.

Myndighederne beder nemlig lærere om hjælp, når de skal afgøre tvister om bopæl, samvær og forældremyndighed. Lærere og andre omsorgspersoner skulle sidste år komme med udtalelser i mere end 2.000 skilsmissesager, fremgår det af tal fra Familiestyrelsen.

Familieretsadvokat og mediator Jytte Lindgård fra København er kritisk over for den metode.

»Statsforvaltningerne bruger disse erklæringer til at belyse barnets perspektiv, og de har stor betydning i sagen. Men lærerne skal have et godt samarbejde med begge forældre, og derfor ønsker de ikke at lægge sig ud med den ene forælder. Det medfører, at erklæringerne ofte ikke siger det, de burde sige«, fastslår Jytte Lindgård.

Leder af Center for Familieudvikling Annette Due Madsen er enig i, at lærere får en uheldig rolle i skilsmissesagerne.

»Det er et dilemma, at man på den ene side skal vurdere forældresager og på den anden side skal kunne samarbejde og vække tillid hos begge forældre. Det er en svær rolle, som kan være vanskelig at håndtere for den enkelte lærer«, siger Annette Due Madsen fra Center for Familieudvikling, der rådgiver og holder kurser om skilsmisser.

Antal af tvister stiger

Forældreansvarsloven, som skal revideres i år, har fået antallet af tvister mellem skilsmisseforældre til at stige. I 2007, hvor loven trådte i kraft, var der knap 16.000 sager om samvær. Det tal var sidste år steget til næsten 18.000 sager, fremgår det af tal fra Indenrigsministeriet. Og de sager, hvor lærere oftest bliver bedt om at komme med udtalelser, er netop samværssager, fremgår det af tal fra Familiestyrelsen.

»Hvis lærerne skal have denne rolle og dette ansvar, skal de også klædes på til det. Det er vigtigt, at udtalelserne er fagligt og etisk funderede, og at det ikke alene overlades til den enkeltes ansvar at udfærdige dem. Skolen som helhed bør spille en større rolle, og der bør udarbejdes nogle retningslinjer for disse erklæringer«, siger hun.

Familieretsadvokat Jytte Lindgård er enig i, at kvaliteten af erklæringerne ikke er god nok.

»Vi ser flere og flere af disse erklæringer, men spørgsmålet er, om lærerne har de rigtige forudsætninger for at kunne belyse sagen. Hvis myndighederne skal tage stilling til en samværssag om, hvor lang tid barnet skal bo hos henholdsvis far og mor, kan de bede om en udtalelse. Men læreren ser kun barnet i skolen og har ikke kendskab til familiens forhold på den måde. Dermed risikerer vi, at erklæringerne bliver misvisende«, siger hun

Statsforvaltningerne afsluttede sidste år cirka 20.000 sager om forældremyndighed, bopæl og samvær, fremgår det af en statistisk redegørelse fra Familiestyrelsen om Forældreansvarsloven. I 15 procent af sagerne vedrørende samvær bad myndighederne om en udtalelse fra skole eller institution.