»Det sker i afmagt«
Særlig slemt når autoriteterne er dem, der mobber, siger formanden for Danske Skoleelever.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Jeg havde ikke troet, at mobning fra lærerside var så stort et problem. Det overrasker mig«, siger Troels Boldt Rømer fra Danske Skoleelever om de 10,5 procent elever, der i ny undersøgelse fortæller, at lærere indimellem mobber dem.
»Det er forfærdeligt, når elever mobbes af skolekammerater, men det er værre, når det er lærerne - autoriteterne - der mobber. Det er jo dem, der skal passe på én. Det er simpelt hen magtmisbrug«.
»Mere end to i hver klasse føler sig mobbet og chikaneret, konkluderer undersøgelsen. Det er sindssygt skræmmende. Det er jo lærernes opgave at skabe en god kultur og ikke at bidrage til en eksklusionskultur«.
Troels Boldt Rømer kan godt genkende nogle af de oplevelser, der beskrives.
»På min skole havde vi en undersøgelse, 'Termometeret', der også viste lærermobning. Her valgte ledelsen at give eleverne en opsang om, at vi måtte have misforstået definitionen på mobning, og så lod de undersøgelsen gå om«, fortæller han.
I Danske Skoleelever håber de, at rapporten netop kan bryde det tabu, der findes om lærermobning, så man kan gøre noget for at skabe en bedre kultur.
»Lærerne siger, at de ikke altid er opmærksomme på, at deres opførsel virker mobbende, fordi de har andre grænser end eleverne. Lærere er også mennesker, der kan begå fejl, men de skal være parate til at diskutere problemet«.
Danske Skoleelever, Skole og Samfund, DLF og Skolelederne vil tale sammen på baggrund af den nye undersøgelse og se, hvad de kan gøre ved problemet.
Sker ikke med vilje
Hos Skolelederne er man enige i, at det ikke er nogle behagelige tal, undersøgelsen viser.
»Især er det rigtig skidt, at det går ud over de svageste elever. At lærere kan være med til at vedligeholde den mobning, som eleverne udfører. Det handler om elever, der i forvejen ligger ned, og det skal vi gribe ind over for«, siger næstformand hos Skolelederne Claus Hjortdal.
»Jeg tror ikke, at lærere gør det med vilje. De er ikke ude på at såre eller ødelægge noget for eleverne. Det sker i afmagt. Men det er alvorligt, når eleverne ikke føler, at relationerne er i orden, fordi det er ødelæggende for elevernes tilgang til skolen«.
Han mener, at det bedste, man kan sige om undersøgelsen, er, at den er så alvorlig, at alle bliver nødt til at sige, at nu skal vi tale åbent om det lokalt på skolerne og finde nogle løsninger.
»Gode relationer skabes i et klima med åbenhed. Når konflikterne opstår, skal de løses. Vi må have nogle systemer, der sørger for, at man lokalt får samlet op på de uheldige episoder«, siger Claus Hjortdal og henviser til det videre samarbejde mellem skolelederne, lærerne, eleverne og forældrene.
hl@dlf.org