Forskning
Illustration: Pernille Mühlbach
Elever flygter fra
kedsomhed
Når elever snakker og larmer, eskalerer konflikter. Når de søger tilflugt i Facebook, YouTube, computerspil og egne tanker, kan det være tegn på kedsomhed.
Fra elev til elev
➊ Koncentrer dig om det, der sker i timerne. Følg med, og væraktiv.
➋ Lad være med at spille computer, skrive eller snakke medklassekammeraterne i timen. Det er ikke godt for dig selv, og detforstyrrer og gør alle andre ukoncentrerede.
➌ Vær åben og nysgerrig, og vis interesse for de fag og emner,som du undervises i. I stedet for på forhånd at tænke, at detbliver kedeligt.
➍ Husk, at der med stor sandsynlighed er andre, der heller ikkeforstår opgaven, så bare spørg læreren, og gør et forsøg, når duskal i gang. Det er bedre at forsøge end gøre ingenting.
➎ Snak med læreren om, at timerne ikke er spændende, og at detofte ender med, at du ikke hører efter.
Kilde: Rapporten »Det er kedeligt at kede sig«. Anbefalinger fraelever til elever.
Fra elev til lærer
➊ Inkluder mere bevægelse i dine timer i sammenhæng med detfaglige.
➋ Lav mere varieret undervisning.
➌ Inddrag dine elever i timerne, og inddrag dem iundervisningens indhold.
➍ Stil eleverne opgaver, der kan løses forskelligt.
➎ Husk pauserne, og tag dem ikke fra de ukoncentrerede somstraf.
➏ Vis interesse og motivation for din undervisning.
Kilde: Rapporten »Det er kedeligt at kede sig«. Anbefalinger fraelever til lærere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sæt kedsomhed i tale
»De støver kraftedeme ud af munden«.
Citatet fra en dreng i 8. klasse står at læse i rapporten »Det er kedeligt at kede sig« fra DCUM - Dansk Center for Undervisningsmiljø, hvor 40 elever fra 8. og 9. klasse er blevet interviewet om kedsomhed i undervisningen.
Uengagerede lærere og triviel undervisning uden variation er nogle af årsagerne til, at eleverne keder sig. Andre grunde er undervisning, der opleves som meningsløs og ubrugelig for den enkelte elev. Lærere, der snakker for meget. For nemme eller svære opgaver og for lidt bevægelse.
»Hvis du ikke forstår, hvad der bliver sagt, så forstår du ikke noget, og så bliver det kedeligt«, siger en dreng i 9. klasse.
Og fra en pige i 9. klasse:
»Det har meget at gøre med, hvor meget læreren interesserer sig for emnet. Hvis man har en lærer, der virkelig gerne vil lære én det, og han selv er interesseret i det. Det hjælper virkelig meget på koncentrationen, og om man mister motivationen«.
Forstyrrer andre
For DCUM er håbet med rapporten, at den kan bidrage til refleksion, udvikling og dialog ude på skolerne. Så man kan komme usund kedsomhed og alle dens følgevirkninger til livs. For ifølge DCUM er længerevarende kedsomhed medvirkende til, at eleverne ikke folder deres fulde potentiale ud.
For når elever keder sig i timerne, flygter de fra det generende ubehag, som kedsomhed skaber, de mister fokus og bliver passive i undervisningen.
Eleverne søger computeren og dens univers med Facebook, YouTube og spil eller deres klassekammerater med snak. Begge dele noget, som ikke kun øver indflydelse på eleverne selv og deres egne læringsmuligheder, men på klassen som helhed.
Andre elever forsvinder ind i deres egne tanker, begynder at tegne, klippe i papir, nynne eller optrappe konflikter.
»Kedsomhedssymptomet er larm«.
Dreng i 9. klasse.
Fælles ansvar
De interviewede elever mener på ingen måde, at deres oplevelser med kedsomhed udelukkende er lærerens ansvar. Rapporten understreger, at klassen som helhed har et ansvar for kedsomhed, og at såvel lærer som elev skal reflektere over egen rolle, i forhold til at elever keder sig i undervisningen.
Ønsker man at sætte kedsomhed på dagsordenen, har DCUM et dialogværktøj om emnet.
Læs mere
Interviewundersøgelse, DCUM
Analyse på data fra den nationale trivselsmåling,DCUM