Hanne Bindslev Gregersens elever skulle i designe deres eget drømmehus i håndværk og design-undervisningen. Hun delte forløbet som lærer til lærer-indlæg på folkeskolen.dk

Vinder af lærer til lærer-konkurrence: Ideer bliver bedre, når man deler dem med kollegerne

For Roskilde-læreren Hanne Bindslev Gregersen er det helt naturligt at dele undervisningsideer og -forløb med fagfæller – hvad enten det er på egen skole, folkeskolen.dk eller i de faglige foreninger. Hun har vundet et weekendophold for sit indlæg om et arkitekturforløb.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der bliver flittigt delt gode ideer og erfaringer fra undervisningen lærere imellem på folkeskolen.dk - i de faglige netværk og på folkeskolen.dk/lærer-til-lærer, hvor lærere frit kan dele eller efterspørge tips, forløb og erfaringer til undervisningen.

I 2018 udloddede vi et weekendophold blandt de lærer til lærer-indlæg, som blev trykt i fagbladet Folkeskolen. Og det er en glad lærer på Sct. Jørgens Skole i Roskilde, Hanne Bindslev Gregersen, som nu kan se frem til weekendopholdet for to med alt betalt på et valgfrit Sinaturhotel. Hun vandt nemlig lodtrækningen med sit håndværk og designindlæg, HDS Design og arkitektur - Digital kreativitet, som blev bragt i Folkeskolen nummer 14 i august:

Lærer til lærer: HDS Design og arkitektur - Digital kreativitet

Og det er langt fra første gang, Hanne Bindslev Gregersen har valgt at dele sine ideer:

"På min skole deler vi meget med hinanden - det er helt naturligt for os. Og når man deler sine ideer, så bliver de også bedre, fordi man får input fra kollegerne, når de afprøver ideen. Derfor giver det bare rigtig god mening for mig også at skrive på folkeskolen.dk indimellem", forklarer hun.

Verden rundt - og en tur på DR Ultra

Roskilde-læreren har også delt sine ideer i to billedkunstbøger, hun har udgivet sammen med en kollega, ligesom hun som aktiv i de lokale afdelinger af både Matematiklærerforeningen og Danmarks Billedkunstlærere har været med til at dele sine ideer i medlemsblade og inspirationshæfter.

Lærer til lærer: I maleren L. A. Rings fodspor

Og cirka årligt tager hun sig god tid til at beskrive et forløb grundigt, som hun så deler som et lærer til lærer-indlæg på folkeskolen.dk.

"Der er altid god respons fra kollegerne, og lærere fra andre dele af landet skriver til mig med spørgsmål til forløbet, så jeg kan se, det bliver læst derude. Jeg læser også selv med på lærer til lærer-indlæggene, for selvom forløbene er tænkt til andre fag, kan man tit overføre noget af ideen til ens egne fag", siger Hanne Bindslev Gregersen.

Hun har blandt andet delt en ide på folkeskolen.dk, hvor eleverne skulle lave små papfigurer af dem selv og sende dem rundt i verden i et tværfagligt forløb i natur/teknologi, matematik og billedkunst. Papfigurerne nåede på syv måneder at besøge 20 forskellige lande fordelt på fire verdensdele.

Lærer til lærer: Verden rundt sammen med 5y.

"Det var meget lærerigt for eleverne, som blandt andet lærte om landene og beregnede kilometerdistancen. Og DR Ultra fik også øje på vores projekt, så de var forbi for at filme i klassen. Det var en stor oplevelse for eleverne, og et sjovt forløb at dele løbende".