Diskussionen på UCC gik på, hvor mange procent af tiden, der skulle ligge i feltet øverst til højre (uden underviser) og hvor meget i feltet nederst til venstre (med underviser)

Lærerstuderende argumenterer sig til mere tid med underviser

De studerende på Blaagaard/KDAS og Zahle fejrer, at de har fået overbevist ledelsen om at ændre i den studieaktivitetsmodel, som i dag skal underskrives med ministeren. De frygtede at få for meget selvstudium.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I onsdags fremlagde rektor Laust Joen Jakobsen UCC's udviklingskontrakt for den københavnske professionshøjskolens bestyrelse. Kontrakten er en del af uddannelsesminister Morten Østergaards plan for professionsuddannelserne, og den skal forpligte professionshøjskolerne på at skabe gode uddannelser. En del af planen er den såkaldte studieaktivitetsmodel, som opgør hvor stor en del af tiden der skal bruges på henholdsvis lærerstyret holdundervisning, forumtimer, som de studerende har taget initiativ til, skemalagte studiedage og selvstændige studier. I de to førstnævnte er der underviser til stede, men de to sidste kun er for de studerende.

Ny model skal vise, læreruddannelsen er et fuldtidsstudium

UCC havde valgt at sætte procenter på de fire dele, og det foruroligede de studerende voldsomt, at mængden af tid med underviser så ud til at falde fra 2013 til 2014.

"Hvis man vil hæve kvaliteten på læreruddannelsen, så giver det jo ingen mening at skære ned på den del af studietiden, hvor vi får undervisning", siger lærerstuderende Bob Bohlbro.

Han præsenterede bestyrelsen og rektor for et brev fra Lærerstuderendes Landskreds formand Tobias Holst og formand for Pædagogstuderendes Studieorganisation Kathrine Bødker Tegllund og tog en længere diskussion.

"Vi endte med at få tilsagn af rektor og bestyrelsesformanden om, at de alligevel ikke vil skære i timerne med underviser, og vi fik også et tilsagn om, at de vil arbejde på at hæve mængden af tid med undervisere", fortæller Bob Bohlbro, som dog stadig glæder sig til at se den endelig model på tryk i eftermiddag, når samtlige professionshøjskoler skal underskrive deres udviklingskontrakter med Morgen Østergaard.

Rektor: Vi er i gang med at styrke læreruddannelsen

Rektor Laust Joen Jakobsen understreger, at det aldrig har været meningen fra UCC's side at skære i antallet af undervisningstimer i læreruddannelsen, tværtimod.

"Vi fastholder et ugentligt undervisningstimetal på 14 både i 2013 og 2014. Det, det drejede sig om var, at de studerende var bekymrede for, at mængden af studerendeinitieret tid med lærerdækning blev reduceret. De studerende kan sagtens have en pointe i, at det kan ses som mindre tid med undervisere, og det lytter vi selvfølgelig til, for det var ikke intentionen", siger han.

For Laust Joen Jakobsen er det vigtigste, at indholdet bliver kvalificeret. Et fuldtidsstudium skal ikke forstås som 37 timers undervisning.

"Det er første gang vi laver den her form for model, og vi har alle sammen meget at lære. Det vigtigtse er, at vi får brugt vores lærerkræfter på den bedste måde, og at de studerende bidrager maksimalt. Det var godt, at Bob gjorde opmærksom på, at det kunne forstås som mindre tid med underviserne og at vi fik det rettet til, for det skal absolut ikke læses som en reduktion. Vi er jo i gang med at styrke læreruddannelsen".