Lærerne på Parkskolen i Struer har en skoleaftale, hvor der er sat tid på de forskellige opgaver.

Husaftale sætter tid på opgaverne på Struer-skole

Lærere og ledelse er glade for aftalen, der bygger på tillid og giver mulighed for forskellige løsninger. ”I virkeligheden handler det om at have tillid til personalet”, siger skoleleder Jesper Møller.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Parkskolen i Struer har de en skoleaftale, der sætter tid på arbejdsopgaverne. Der er faste tider til samarbejde i løbet af ugen, og lærerne må selv bestemme, om de vil forberede sig hjemme eller på skolen.

"Det er en god aftale, fordi det giver den fleksibilitet, der er brug for i vores job. Vi har brug for at have tid til at klare opgaverne, når de er der, og ikke sidde og opfinde opgaver, fordi vi skal være på skolen i det samme tidsrum hver uge. Belastningen er ikke ens over hele året, det tager den her husaftale hensyn til", siger Helle Døj, der er tillidsrepræsentant på Parkskolen til folkeskolen.dk.

Odense-skole sætter tid på alle lærernes opgaver

Stærkt signal

Aftalen indebærer, at lærerne har 375 timer til individuel forberedelse per skoleår. Det har givet ro på at vide, at andre opgaver ikke spiser af forberedelsestiden. Samtidig kan lærerne også vælge at lægge arbejdet i en fast tidsramme på skolen, hvis de har det bedst med det. Helle Døj fortæller at nogle opgaver forudsætter ro, mens det måske i andre faser af lærerarbejdet er godt med muligheden for sparing. Derfor vælger de enkelte lærere, hvad der passer dem bedst. Fleksibiliteten bygger på fastlagte tidspunkter, som er sat af til samarbejde.

"Så al tid er ikke min tid, men al individuel forberedelsestid er min tid. Jeg synes, vi får det bedste af to verdener med de vilkår vi har nu", siger Helle Døj. Hun oplever ikke, at aftalen løser alle resurseproblemer, men det er et stærkt signal, at ledelsen sikrer en følelse af retfærdighed og samarbejde.

"Jeg tror ikke, at forvaltningerne rundt i landet er klar over, hvor stor en betydning det har, at de viser, at de vil samarbejde", siger Helle Døj.

Seviceorgan

Husaftalen er et tillæg til samarbejdsgrundlaget mellem Struer Kommune og Vestjysk Lærerforening, den er blevet til på initiativ af Jesper Møller, der er skoleleder på Parkskolen.

"Det handler om at lave ordentlige arbejdsforhold, der giver social kapital og godt arbejdsmiljø. I virkeligheden handler det om at have tillid til personalet", siger Jesper Møller.

Han fortæller, at aftalen er et element af den kultur, de har på skolen. De har for eksempel en nedskrevet og aftalt pædagogik på skolen og medarbejderne bliver inddraget i forhold til organisationens opbygning. Det tager længere tid at skrive en fælles pædagogik, men det giver ejerskab.

Ledelsen har brug for, at lærerne tager ansvar.

"Det er 20 år siden, jeg har undervist, så jeg ved faktisk kun noget om skoleledelse, jeg ved ikke ret meget om fagene længere. Derfor har jeg brug for, at personalet byder ind med gode ideer", siger Jesper Møller, der forsøger at understøtte medarbejderne.

"Når man kommer på kontoret, så er mantraet, at 'vi finder ud af det'. Vi prøver at opføre os som et serviceorgan for dem, der skal undervise i 4.b, ellers giver ledelse ikke mening", siger Jesper Møller.

Motiverede medarbejdere

Aftalen, der blev indgået op til dette skoleår, er indgået mellem Parkskolen og Vestjysk Lærerforening, kredsformand Torben Voss synes det er en "fremragende ordning".

"Det giver mening, fordi folk, der synes, det er en god idé at holde en lille pause, inden de skal forberede sig kan gøre det - og privatlivet kan komme til at passe med arbejdslivet. Samtidig giver man ikke køb på noget for dem, der gerne vil have fast arbejdstid. Det giver mulighed for fleksibilitet, og minder meget om det, vi havde før Lov 409", siger Torben Voss til Folkeskolen.dk.

Den lokale udvalgsformand er også tilfreds med aftalen.

"Vi har den tilgang, at hvis vi har nogle motiverede medarbejdere, som er dygtige og som trives, så får vi meget mere ud af deres ressourcer i forhold til at gøre vores børn og unge så dygtige som de kan", har Steen Jakobsen (V), der er formand for Børn- og Uddannelsesudvalget i Struer Kommune udtalt om ordningen til TVMidvest.dk