Debat
"Vi er blevet en slags umælende pædagogiske lønarbejdere, der forsøger at overleve i et arbejdsliv, hvor vilkårene for at gøre noget godt er markant forringet", skriver forfatter Nikolaj Kure
Foto: Frank Pedersen
Forfatter: Lærernes historiske autonomi er ædt op
På arbejdspladserne forvandler man en yderst delikat spise til en ildelugtende substans i overført betydning, skriver forfatter Nikolaj Kure.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Jeg kan ikke forestille mig andet end, at det er dybt meningsfuldt
at arbejde som folkeskolelærer. Jeg har ikke selv prøvet det, men jeg har
undervist i næsten 20 år på universitetet. Og jeg elsker at undervise, der er
ikke noget mere berigende end at opleve, hvordan de studerende vokser for hver gang,
de ser nye sammenhænge falde i hak.
For mig udspringer glæden ved undervisning af oplevelsen
af at bidrage til at skabe noget, som den enkelte eller verden har brug for.
Udkogt rosenkål på arbejdsmarkedet
Slangen i paradis er imidlertid, at vi har fået skabt et arbejdsliv,
der nærmest systematisk obstruerer årsagsfornøjelsen – altså den fornøjelse, der er
forbundet med at være årsag til noget godt i verden. Lærernes arbejdstid er
blevet såkaldt normaliseret, og deres historiske autonomi er ædt op af en
ledelsestænkning, hvor det stålfast hævdes, at der kommer bedre undervisning ud
af, at ledelsen bestemmer mere end lærerne.
Resultatet er ganske forventeligt: Lærerne trækker sig og
lader ledelsen træffe beslutningerne, som de så prøver at få det bedste ud af i
klasselokalerne – det var i hvert fald, hvad jeg selv gjorde på universitetet.
Vi forsøger nu at overleve i en verden, der kunne være et
paradis, som i stedet har udartet sig til et styringsregime, hvor vi halser efter
lærerplaner og vilkårlige politisk bestemte mål. Det har ført til et
arbejdsliv, som vi hykler os igennem. Vi siger alle de rigtige ting til
forældrene og til MUS-samtalerne, men inderst inde ved vi godt, at der i
virkeligheden ikke er ressourcer til at håndtere de komplekse problemer, vi
står med i hverdagen.
Vi er blevet en slags umælende pædagogiske lønarbejdere, der
forsøger at overleve i et arbejdsliv, hvor vilkårene for at gøre noget godt er
markant forringet.
På den måde er arbejde som rosenkål. Hvis du overkoger det, har du forvandlet en delikat spise til en ildelugtende substans,
som kun folk med stor viljestyrke kan få ned. På det moderne arbejdsmarked er vi i fuld gang med at udkoge vores
rosenkål: Vi pøser vores organisationer til med pseudoarbejde, destruktive
styringssystemer og en forestilling om, at hvis der er problemer, er det vores
egen skyld.
Begræns lederens rolle
I modsætning til hvad mange tror, er hierarkiske
organisationer i virkeligheden dybt ineffektive. Hierarkier udarter sig oftest
til feudallignende systemer, der ikke handler om effektivitet, men om at
distribuere ressourcer rundt blandt netværket af ledere, mellemledere og
konsulenter, så systemet som sådan kan opretholdes. I den logik bliver
undervisning nærmest en eftertanke. På universitetet, hvor jeg henslæbte op mod
20 år af mit liv, blev der ansat små hære af administrativt personale, som blev
sat til at lave alle mulige ligegyldige ting – de skulle for eksempel
kontrollere og styre underviserne – med det resultat, at jeg til sidst stod i
undervisningslokalet uden rigtigt at vide hvorfor.
Vi fået skabt et monster af et arbejdsmarked uden
egentlig at være klar over det. Her er organisationerne designet til at skrabe
så mange midler som muligt til sig for derefter at absorbere dem ved at opfinde
totalt meningsløst arbejde. Og når politikerne så begynder at snakke om
afbureaukratisering, har vi en meget stærk tradition for, at der skæres hos
dem, der rent faktisk laver meningsfuldt arbejde, for eksempel skolelærerne.
Mine bedste tre bud på, hvordan der kan skabes et mere
meningsfuldt arbejdsliv i folkeskolen, er meget simple:
- Begræns lederens magt
- Uddeleger bestemmelsesretten til lærerne
- Sørg for at lederens rolle begrænser sig til at beskytte lærerne
mod utidig politisk og administrativ indblanding
Det vil skabe fornyet energi, dirigere ressourcerne de
rigtige steder hen og skabe større arbejdsglæde.
Nikolaj Kure er forfatter til
bogen ’Rosenkålsreglementet’, der netop er udkommet på Gads Forlag. Den handler
om krisen i vores arbejdsliv, og hvordan vi kommer ud af den.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk