"Jeg er nødt til at springe over, hvor gærdet er lavest", siger Sven Erik Carlsen.
”Der mangler en kvart lærer”
Sven Erik Carlsen er lærer på Nordregårdsskolen i Tårnby på Amager, og han underviser meget i år. Rigtig meget. En årsnorm på 895 timer giver næsten 22,5 klokketimer om ugen, eller hvad der svarer til godt 30 lektioner (45 minutter) i gennemsnit om ugen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Der mangler en kvart lærer, hvis jeg skulle nå det samme som sidste år", som han selv udtrykker det.
Politikerne glemmer den understøttende undervisning
Politikerne i Tårnby har efter en del tumult i kommunens skoler med mange sygemeldinger og opsigelser valgt at sætte lærernes undervisningstid ned, så de lander på det hidtidige officielle landsgennemsnit på 733 timer om året.
Men her er den understøttende undervisning ikke medregnet, og med Sven Erik Carlsens halve times understøttende undervisning om dagen, giver det 100 timers ekstra undervisning om året i forhold til kommunens beregningsmodel.
Politikernes model lyder, at lærerne skal undervise i 43,8 procent af deres netto-årsnorm på 1680 timer. Med Sven Erik Carlsens nuværende 895,5 timer ligger han et pænt stykke over 50 procent.
Danmarksrekord i undervisningstimer?
Han har i år 22,5 minutter minutter til forberedelse og efterbehandling af lektioner. Det cirka 9 minutter færre end sidste år.
"Det er hårdt. Jeg har måttet være lynhurtig til at forberede mig", siger han.
Én løsning på de Sven Erik Carlsens mange konfrontationstimer er, at eleverne nu afleverer problemregning som regneark. Sven Erik Carlsen regner selv resultaterne ud i et regneark, og på den måde kan han rette opgaverne langt hurtigere ved helt maskinelt at proppe elevernes afleveringer gennem et excel-ark. Det er jo meget smart, men der er stadig ikke tid til efterbehandling af elevernes præstationer.
Virkeligheden blev flere timer, end politikerne havde lovet
"Så jeg er nødt til at springe over, hvor gærdet er lavest".
Reform kunne være gennemført alligevel
Sven Erik Carlsen kan sagtens se positive elementer i reformen som for eksempel mere praktik i elevernes skoledag.
"Det er fint nok at lære for eksempel matematik på en mere praktisk måde, men det har vi jo altid gjort. Nu er det bare et krav", siger han.
Udskolingseleverne på Nordregårdsskolen har nu fået en ekstra dansk- og matematiktime om ugen, og det er det. Ellers er der ikke så meget nyt under solen, mener Sven Erik Carlsen.
"Dybest set kunne man gennemføre reformen med den gamle arbejdstidsaftale", siger han.
Myte punkteret: Lærerne har fået mere undervisning, end Antorini siger