»Det er svært at komme i dybden. Derfor har jeg også valgt, at eleverne ikke har stile for. I matematik vælger jeg ofte den hurtige lærebogsløsning«, siger Peter D. Nielsen, der underviser 903 klokketimer om året.

Danmarksrekord i undervisningstimer?

Lærer Peter D. Nielsen har 903 undervisningstimer om året på Vinderup Skole i Holstebro. Han er den lærer, Folkeskolen har været i kontakt med, som har flest undervisningstimer. Tæt samarbejde med en kollega og opgaveretning i timerne får tiden til at række.

Offentliggjort

Har du flere timer end Peter D.Nielsen?

Folkeskolen leder efter den lærer i Danmark, der harflest undervisningstimer - skriv gerne til os, hvis du er denlærer, eller du kender den kollega, der underviser meget.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

22 lektioner i matematik, dansk, historie og engelsk. Derudover en lejrskole, lektioner i motion og bevægelse og en del timer i lektiecafeen bringer Peter D. Nielsen op på 22,5 undervisningstimer i gennemsnit om ugen eller 30 lektioner. Han kan godt mærke, at han har flere konfrontationstimer end sidste år, men det er forberedelsen, der klemmer.

»Forberedelsen er blevet vanskeligere«, siger den 48-årige jyde, som har fuld tilstedeværelse på skolen.

Arbejder mindre

»Jeg tror faktisk, jeg arbejder mindre, for jeg har fri, når jeg er hjemme. Men på skolen farter vi rundt. Der er ingen tid til noget socialt, for forberedelsen skal puttes ind i alle de huller, der er«.

Han synes, der er mange nye forandringer, når arbejdstidslov og skolereform skal gennemføres på skolen på én gang. Han har valgt at følge reglerne til punkt og prikke.

»Jeg er meget firkantet. I går var der et møde, men jeg havde fået afspadsering 20 minutter, så derfor gik jeg, før mødet var slut. Jeg mødte en forælder på parkeringspladsen, der gerne ville snakke om en elev. Men jeg sagde, at han måtte kontakte mig i morgen, for nu havde jeg fri«, siger Peter D. Nielsen. »Når kommunen sætter os til at arbejde på den her måde, så er det også den måde, jeg arbejder på«. Han mærker indimellem stadig vreden, som dukkede op dengang i april, hvor KL's lockout lukkede døren til den skole, han har haft sit arbejdsliv på de sidste 16 år.

Virkeligheden blev flere timer, end politikerne sagde

Føler sig heldig

Men Peter D. Nielsen føler sig heldig. For sammenlignet med nogle af kollegerne har han fået indrettet sit arbejde på en måde, der hænger sammen. I hvert fald så længe der ikke opstår uventede hændelser i hverdagen. Han er indtil nu kun sat på få vikartimer, han har få inklusionselever, han har ingen klasser, der skal til nationale test, og elevplaner er foreløbig udskudt

»Jeg er ret heldig med de ting. For der skal ikke meget til, før det vælter«, siger han.

Flere kolleger har ikke været lige så heldige.

»Der er mange, der tit får vikartimer og må gå til undervisning uden at være forberedt. Det har jeg kun måttet gøre et par gange. Og det er ikke så rart. Især ikke hvis man skal ind til en urolig klasse«.

I sidste uge var der særligt meget pres på.

»Når jeg har haft forældresamtaler i en uge, så bliver det meget svært. Der er bare ikke plads til noget uforudset«.

Sådan optimerer en lærer tiden

En lærer må sno sig, hvis forberedelsen skal række. Allerede tidligt var Peter D. Nielsen klar over, at han ikke længere kunne undervise, som han har gjort tidligere. Han gik sammen med en kollega til skolelederen og fik ændret skemaerne, så deres timer i historie og dansk lå på samme tidspunkt. Nu slår de klasserne sammen i tre-fire dansktimer og to historietimer om ugen. Med op til 45 elever i klassen kræver det anderledes forberedelse.

»Vi kan hurtigt snakke sammen om forberedelsen. Vi sørger for, at eleverne i de timer arbejder i grupper på tværs af klasserne«.

En anden ny arbejdstilgang er, at han retter elevopgaver, samtidig med at han har undervisning.

»Lige så snart eleverne er sat i gang, så retter jeg opgaver. I morges sendte jeg eleverne ud at røre sig, og så gik jeg i gang med at rette diktater. Jeg overlever ved at rette opgaver i timerne«.

Han har ni ugentlige »hultimer«, hvor han kan forberede sig, men de ligger spredt ud over ugen.

»Det er svært at komme i dybden. Derfor har jeg også valgt, at eleverne ikke har stile for. I matematik vælger jeg oftere den hurtige lærebogsløsning. De kreative forløb er der ikke plads til. Det er en kunstig og underlig måde at gøre det på«.

Myte punkteret: Lærerne har fået mere undervisning, end Antorini siger

Håber på fagligt løft

Peter D. Nielsen håber, at den nye skolereform vil give eleverne det faglige løft, som politikerne taler om - men han tror, det bliver svært.

»Umiddelbart tror jeg ikke, at vi løfter eleverne på den her måde. Jeg tror ikke, deres faglige resultater bliver bedre. Men det må de nationale test vise«, siger Peter D. Nielsen.

Vestjysk Lærerforening har opgjort, at 30 lærere i Holstebro har over 30 lektioner om ugen i forhold til beskæftigelsesgraden.

"Der mangler en kvart lærer"