Debat
Når lærere brænder, tændes der lys i elevernes øjne, skriver Kasper Støvring.
Illustration: Getty Images / Nuthawut Somsuk
Debat: Hvis man brænder for sit arbejde, risikerer man så at brænde ud?
I stedet for at undervise skal lærere alt for ofte være psykologer, opdragere, terapeuter og socialrådgivere, skriver Kasper Støvring. Han mener, der skal gøres plads til kaldet.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Forestil dig et klasseværelse, hvor elevernes øjne lyser af
nysgerrighed. ”Aha!”, lyder det, når noget nyt går op for dem. Det er et
klasseværelse, hvor læreren ikke tæller minutterne til frikvarteret, men
glemmer tiden i undervisningens flow, og det er et lille glimt af, hvad der kan
ske, når lærerfaget bliver et kald.
Selvom ordet kald kan lyde en smule forældet, har de fleste
af os nok haft følelsen af et kald på et eller andet tidspunkt i vores
undervisning og arbejde. I en tid hvor lærermangel og mistrivsel truer vores
uddannelsessystem, er det på tide at genopdage kaldet som nøglen til motivation
og arbejdsglæde.
For kaldet er den indre flamme, der oplyser selv de mørkeste
hjørner af klasseværelset.
Belønninger truer
Fine ord, ikke sandt? Men hvad med udbrændthed? Risikerer vi
ikke at lærere, der altid skal brænde for deres arbejde, ender med at brænde
ud?
Det er bestemt en risiko. Et ægte kald handler dog ikke om
konstant intensitet, men om en vedvarende følelse af mening. Det kan faktisk
beskytte mod netop udbrændthed, når arbejdet forbindes med dybere værdi.
Undersøgelser
har vist, at medarbejdere, der anser deres arbejde som meget meningsfuldt,
rapporterer højere jobtilfredshed, engagement og har lavere intention om at
forlade jobbet. De er
også mere tilbøjelige til at yde en ekstra indsats og påtage sig mere ansvar,
fordi de ser arbejdet som en integreret del af deres identitet og formål i
livet.
En klasselærer gør en forskel for udsatte børn, en
geografilærer kan hjælpe med at bekæmpe klimaforandringer og en idrætslærer kan
hjælpe en overvægtig elev til at finde glæde ved bevægelse. Fællesnævneren for
disse eksempler er en dybtfølt overbevisning om arbejdets fundamentale
vigtighed.
Drukner i bureaukrati
Personer med et arbejdsmæssigt kald ser arbejdet som en
værdi i sig selv. De jager ikke ydre belønninger som løn eller karriere. Og de
fortsætter, selv når modgangen rammer. Det skyldes, at deres motivation kommer
indefra.
En lærer, der derimod primært fokuserer på at opfylde
skolens målsætninger og sikre gode testresultater – muligvis fordi disse kan
være knyttet til lønbonusser og forfremmelsesmuligheder – er mere sårbar. Ydre
belønninger er naturligvis vigtige, men man skal være særdeles varsom med at
indføre dem. For de kan, som psykologen Barry
Schwartz har vist, ødelægge den indre motivation.
Udbrændthed er ikke en følge af kaldet, men derimod en følge
af, at dedikerede lærere netop ikke får lov at udleve deres kald.
En leder skal give lærerne mulighed for at lave det arbejde,
de er motiverede til, ikke drukne i bureaukrati eller i udførelsen af opgaver,
lærerne ikke er uddannede til. I stedet for at undervise skal lærere alt for
ofte være psykologer, opdragere, terapeuter og socialrådgivere.
Mere end blot et job
Et stærkt fokus på kaldet rummer dog den risiko, at lærere kan
overskride deres professionelle grænser. Derfor må et sundt arbejdsliv også
indebærer integritet. Det handler om at finde balance mellem engagementet og
grænser, ikke om grænseløs selvopofrelse. Men så skal der til gengæld også
gøres plads til kaldet. For når lærere brænder, tændes der lys i elevernes
øjne.
Det er tid til at genfinde den gnist, der gør lærerfaget til
mere end blot et job. Så følger arbejdsglæden med.
Kasper Støvring arbejder på en bog med titlen ’Arbejdets
kald – vejen til motivation og arbejdsglæde’, hvor han ser på krisen i de
traditionelle kaldsfag og foreslår måder at genskabe mening og status i disse
fag.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk