Klædt på til forhandling
Det er en tilfreds formand og en optimistisk kommunal modpart, som mødes for at aftale lærernes arbejdstid
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Kun to af kongressens delegerede stemte imod, da DLFs kongres vedtog de krav, som Anders Bondo Christensen fredag i denne uge har med, når KL og Lærernes Centralorganisation mødes for at forhandle arbejdstid.
Anders Bondo er meget tilfreds med de krav, han har med under armen. En næsten enstemmig opbakning giver tyngde til forhandlingerne. Den endelige formulering af kravene blev ganske vist mere detaljeret, end hovedstyrelsen havde lagt op til, men det er kun godt, mener DLFs formand.
»Det er detaljer, som allerede lå i de baggrundsnotater, hovedstyrelsen har vedtaget. Vi har jo arbejdet med det i år, og så kan man godt blive lidt indforstået. Det er kun fint at få det med i selve teksten«, mener Anders Bondo Christensen.
Det er ikke kommet bag på ham, at der er usikkerhed blandt mange over den nye måde at tænke arbejdstid på.
»Jeg har fuld forståelse for, at der er stor usikkerhed. Det er en helt ny aftale og ikke bare justeringer i noget, vi allerede kender. Vi har lagt vægt på, at vi ikke ville udarbejde nogle intetsigende krav, der kunne dække over en stor uenighed«, siger Anders Bondo.
Formand for KLs løn- og personaleudvalg, Kjeld Hansen, vil ikke kommentere principperne for en ny arbejdstidsaftale. Han venter, indtil forhandlingerne begynder på fredag.
»Det har været en fornuftig proces indtil nu. Nu må vi mødes og se, om vi kan komme ud med noget, som kan forene os«, siger han til Folkeskolen.
KL har ikke lagt skjul på, at arbejdstiden i højere grad bør aftales lokalt og tilpasses den enkelte skole.
»Jeg oplever nogle gange, at ejerskabet til folkeskolen falder et sted midt mellem forældrene, staten og kommunen. I dag lægger arbejdstidsaftalen alting fast på forhånd. På den måde er det svært at få et entydigt lokalt ejerskab. Vi skal have en folkeskole, som bygger på lokale beslutninger, og hvor der naturligvis også er afsat de nødvendige resurser«, siger Kjeld Hansen.
Enige om god ledelse
I dagene op til kongressen har både KL og Anders Bondo talt om ledelsen i folkeskolen. Kravene til den nye arbejdstidsaftale lægger op til, at den professionelle lærer selv skal tilrettelægge sin arbejdstid i samarbejde med sit team.
Anders Bondo mener derfor, at en god ledelse er en forudsætning for en ny arbejdstidsaftale. Det er vigtigt, at lederen stoler på, at den enkelte lærer kan tilrettelægge sit arbejde.
»Langt, langt de fleste lærere vil hilse det velkomment og være i stand til at gøre det. Hvis der er nogle, som har svært ved at leve op til det, er det naturligvis en ledelsesopgave at gribe ind og støtte vedkommende«, siger Anders Bondo Christensen.
Kjeld Hansen tror ikke, at ledelse vil blive et emne, som vil skille parterne i de kommende forhandlinger.
»Vi lægger naturligvis ikke op til en gammeldags autoritær ledelsesstil, hvor lederen skal stå og kigge medarbejderne over skulderen og kontrollere, at de gør det godt nok. Vi tænker os en ledelse, som er aktiv, engagerende og motiverende, og som stoler på, at medarbejderne er i stand til selv at tage ansvar for at udføre deres opgaver. Det gælder for både hjemmehjælpere, kontormedarbejdere og lærere. Så det kan vi nok ikke blive uenige om«, siger Kjeld Hansen.