Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det gode lærerliv skal være det nye afgørende argument over for arbejdsgiverne, når forhandlingerne om ændringerne i arbejdstidsaftalen mellem DLF og Kommunernes Landsforening skal være endeligt på plads i 2004. Med hovedstyrelsens oplæg 'Mål og værdier for lærerarbejdet', som blev vedtaget på kongressen, er medlemmerne blevet udstyret med et nyt grundlag for at debattere opstilling af krav på den ordinære kongres i 2003.
For det er først på den kongres, de egentlige krav opstilles.
Som formanden for fagligt udvalg, Jon Kowalczyk, præciserede i sin fremlæggelse, så 'skal der altså ikke opstilles krav på denne kongres'.
'Kongressens behandling af 'Mål og værdier' skal være med til at kvalificere den efterfølgende medlemsdebat om arbejdstidsaftalerne og kravopstillingen, men også de efterfølgende forhandlinger. Så lærernes opfattelser af lærerarbejdet får den størst mulige indflydelse på den kommende arbejdstidsaftale', sagde Jon Kowalczyk. Ikke alle var umiddelbart begejstrede for 'Mål og værdier'.
Således mente Niels Munkholm Rasmussen, Odense Lærerforening, at det var svært at leve op til. Han stillede forslag til en kongresvedtagelse, hvor der i højere grad blev lagt vægt på fagpolitiske mål.
Bent Larsen, Herlev Lærerforening, og formand for Amtskreds Københavns Amt (AKA), kom med sit eget forslag til en kongresresolution, der gik imod hovedstyrelsens resolution. Han mente, at hovedstyrelsens papir var udmærket til at udtrykke en langsigtet strategi, og resolutionen var et 'forslag, der snakker om fornyelse, mens vi snakker om forbedringer'.
Hans eget udspil forudsatte rammer der 'tilgodeser de grundlæggende vilkår for lærernes arbejde'.
Vi vil noget andet
Ulla Mikkelsen, Høje-Taastrup, sagde at 'det gode lærerliv og arbejdsmiljø giver de konkrete bud, men vi skal ikke give konkrete bud over for arbejdsgiverne. Der skal sikres de nødvendige resurser, men det nævner hovedstyrelsens resolution ikke noget om'.
Gordon Ørskov Madsen, Århus Lærerforening: 'Forslaget fra AKA går i den forkerte retning. Hovedstyrelsens resolution skal sende et afgørende signal, for strategien går ud på, at det er os, der definerer, hvad vi vil med den gode skole som et godt grundlag for en professionsrettet arbejdstidsaftale'. Dorthe Lange, Søllerød Lærerforening: 'Hovedstyrelsen kommer til at snakke forbi virkeligheden. Vi skal ikke stille krav lige nu, men kunne vi bare snige en lille smule ind i resolutionen?' Vibeke Lynge, hovedstyrelsen, var ikke enig med resten af AKA og opfordrede til, at 'Mål og værdier' blev vedtaget. 'Resolutionen er et signal til omverdenen om, at vi vil noget andet nu'.
Peter Hess-Nielsen, hovedstyrelsen, støttede Bent Larsens ønsker om mere præcise formuleringer: 'Jeg vil have bedre balance, for vi har før udarbejdet visionære pjecer og har også prøvet med 'En skole på vej''.
Bjarne Krogh, Aalborg Lærerforening: 'Jeg synes, det er mærkeligt, at vi skal snakke værdier, så jeg støtter AKA's forslag om, at vi skal formulere os mere konkret om arbejdstid'.
Et godt tilbud
Jon Kowalczyk, formand for Fagligt udvalg: 'Man skal ikke sige alt, hvad man ved. Vi kan bruge det til at sende til Komunnernes Landsforening og gøre det klart, at vi har et godt tilbud'.
Efter at der var stillet en række ændringsforslag, holdt hovedstyrelsesmedlemmerne et møde, hvorefter Jon Kowalczyk mente, at hovedstyrelsens forslag og ændringsforslagene godt kunne knyttes sammen i en resolution.
Herefter blev hovedstyrelsens resolution vedtaget.
Også papiret 'Mål og værdier for lærerarbejdet' blev vedtaget og danner nu grundlag for næste fase, der går ud på at debattere og opstille egentlige krav til ændringer af arbejdstidsaftalen. Stig Winther Hansen, Rødovre Lærerforening, havde tidligere i debatten stillet et forslag om, at der blev indkaldt til en ekstraordinær kongres senest i juni 2003, fordi han mente, at der ellers var for kort tid til selve kravopstillingen. Hans forslag blev ikke vedtaget, men han fik dog et løfte fra talerstolen om, at hvis det blev nødvendigt, ville kongressen ekstraordinært blive indkaldt.
Det gode lærerliv
Medlemmer af DLF har været inddraget i det forberedende arbejde
med Mål og værdier for lærerarbejdet ved at bidrage
med erfaringer og synspunkter. Et uvildigt konsulentfirma har foretaget
en række interview af tilfældigt udvalgte medlemmer, og det
har resulteret i rapporten 'Det gode lærerliv'. Desuden
har DLF udarbejdet rapporten 'Redegørelse om lærernes
psykiske arbejdsmiljø'.
I 'Det gode lærerliv' fremhæver lærerne
især en skole, hvor det gode barneliv er i centrum. Det er i undervisningen
og i samværet med børnene, at der hentes energi og lyst til
at være lærer. Også muligheden for at planlægge
og disponere over arbejdstiden er en væsentlig værdi, ligesom
teamsamarbejdet bliver fremhævet som en af de mest positive tendenser
i skolen.
Vigtigt for lærernes arbejdsglæde og det psykiske arbejdsmiljø
er, at der er grundlæggende respekt for deres arbejde, og at det
sociale klima er præget af åbenhed og tolerance, hvor konflikter
håndteres på en positiv og fremadrettet måde.
Resolution:
Signalet er klart
Danmarks Lærerforening har foretaget en systematisk erfaringsopsamling blandt lærerne for at klarlægge forudsætningerne for det gode lærerarbejde og den gode skole, der sikrer eleverne en undervisning af høj kvalitet.
Foreningen har på baggrund heraf formuleret et værdigrundlag for lærerarbejdet og dermed også et værdigrundlag for en skole, hvor det gode barneliv står i centrum. Et værdigrundlag, der ligger helt i tråd med kernen i det professionelle lærerarbejde, som det fremgår af Danmarks Lærerforenings professionsideal.
Signalet er klart. Lærerne mener, at når forudsætningerne er til stede, er undervisningen og samværet med eleverne de vigtigste kvaliteter i lærerarbejdet.
Lærerne peger på, at forudsætningen for en alsidig undervisning, der rummer udfordringer for den enkelte elev, er, at lærernes pædagogiske, faglige og personlige kvalifikationer og kompetencer til stadighed skal udvikles.
Den gode skole er kendetegnet ved, at lærerne og børnehaveklasselederne har det professionelle ansvar for undervisningens organisering og tilrettelæggelse i et godt samarbejde med kolleger og skoleledelse. Det forudsætter gensidig tillid mellem arbejdsgiver og arbejdstager.
Danmarks Lærerforening opfordrer til, at professionsidealet, 'Mål og værdier for lærerarbejdet', 'Det gode lærerliv' og redegørelsen om lærernes psykiske arbejdsmiljø danner grundlag for de kommende forhandlinger om arbejdstidsaftalerne.
Hermed kan der sikres et godt grundlag for skolens fortsatte pædagogiskeudvikling.