Om deres lokale aftale siger:

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tillidsrepræsentant Søs Staun:

»Vi har fået en meget central rolle i den lokale arbejdstidsaftale, fordi det er os, der har kompetencer til at indgå aftaler med ledelsen om den funktionsbestemte tid til for eksempel koordinatoropgave eller mødelederfunktion. Når skoleåret er ved at være slut, aftales i Faglig Klub, hvilke funktioner der stadig gælder, og som skal genforhandles, hvilke der er gledet ud, hvilke funktioner der kræver mere tid, og hvis der er kommet nye funktioner til. Fordelen ved vores arbejdstidsaftale er, at den kan tilpasses den enkelte skole, og der har vi, som tillidsrepræsentanter, jo et ansvar for at få det bedste ud af den«.

Skolebibliotekar Dorte Vester:

»Jeg kan ikke se, at vi er tilgodeset i aftalen, og vi har også kun fået få linjer med, så jeg må jo nok indrømme, at det er jeg skuffet over. Problemet er, at vi tidligere fik 175 timer til forberedelse ligesom alle andre lærere, men nu skal forberedelsen tages af den samlede resursetildeling til hele Pædagogisk Servicecenters område. Derfor kommer vi til at mangle tid til opkvalificering, administrative opgaver og læsning af bøger og anmeldelser. Når jeg ikke får nok tid, så har jeg blandt andet måttet nedprioritere at tage ud i klasserne. Faren ved aftalen er nemlig, at den lægger op til, at de enkelte skoler selv definerer og prioriterer skolebiblioteket. Vi er dog heldige på Houlkærskolen, at vi har en skoleledelse, der prioriterer biblioteket. Jeg mødes med andre skolebibliotekarer i kommunen, og de er blevet beskåret meget mere«.

Leder Ole Birch:

»Den største udfordring har nok været at få forklaret, hvilke muligheder der ligger i den nye arbejdstidsaftale. Implementeringen tager selvfølgelig tid. Jeg vil dog sige, at vi er nået et meget godt stykke. Jeg er positivt overrasket over, hvor hurtigt lærerne har taget aftalens intentioner til sig.

Aftalen er blevet til i et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem skoleforvaltning, lærerkreds og skolelederne. Det er vigtigt, at parterne ikke er modparter, men har en fælles interesse i at skabe gode forudsætninger for den undervisning, der finder sted i kommunens skoler«.

mrm@dlf.org