Find aftaler og forståelser ved at klikke på det interaktive kort længere nede i artiklen.
DLF: Lærerne har gavn af overenskomsten i hverdagen
Næsten alle kredse og kommuner har i fællesskab forsøgt at lette lærernes arbejdsvilkår i dette skoleår. Det viser undersøgelse fra DLF. I over halvdelen af kommunerne arbejder lærerne efter rammer, som kreds og kommune er enige om.
ARBEJDSRETSSAG
Arbejdsretten skal afgøre, om det er KL eller Lærerforeningenstolkning af arbejdstidspapirets punkt 3, der er den rigtige. »Idrøftelserne af opgaveoversigten, Underbilag 2.1, paragraf 5,stykke 1 og 2, indgår en drøftelse af det forventede tidsforbrugtil forberedelsen og de øvrige opgaver«, står der i punktet, ogtvisten står om, hvorvidt det betyder, at læreren har krav på atkende det forventede tidsforbrug til sin forberedelse. DLF er ikkei tvivl om, at punktet jo netop handler om tidsforbruget tilforberedelse, mens KL mener, at det ikke betyder, at der skalsættes et konkret timetal på. Ved et fællesmøde i sidste uge blevsagen oversendt til Arbejdsretten.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Man kan ikke forberede sig på kommando"
Med en liste på 15 punkter om lærernes arbejdstid satte overenskomstparterne KL og Lærernes Centralorganisation i februar fokus på lærernes forberedelsestid. De gav blandt andet hinanden håndslag på, at skolelederne må sikre lærerne sammenhængende forberedelsestid. Det blev understreget, at forberedelsestiden som udgangspunkt ikke skal bruges til andre opgaver.
»Det glæder mig, at der har været konstruktive drøftelser om realiseringen af bilag 1.1. i hovedparten af kommunerne. Der er nogle få kommuner, hvor der slet ikke rigtig har været en drøftelse. En anden ting, der glæder mig, er, at man også i 55 kommuner har indgået en form for aftale eller fælles forståelse, som yderligere er et grundlag for at skabe ordentlige rammer og vilkår for, at lærerne kan gøre et godt stykke arbejde«, siger Gordon Ørskov Madsen.DLF har nu gennemført en undersøgelse i lærerkredsene for at finde ud af, om intentionerne i arbejdstidspapiret er blevet indfriet. Og langt hen ad vejen har det haft betydning for lærerne, siger formand for overenskomstudvalget Gordon Ørskov Madsen.
Flere kommuner og kredse er enige om lærerarbejdstid
Flekstid
Undersøgelsen viser, at der i 73 kommuner har været særlig opmærksomhed om, hvor meget tid kommunerne forventer, at lærerne har til forberedelse. Også flekstidsaftaler er noget, som mange lærere har fået mulighed for at benytte.
»Jeg er så glad for, at jeg ikke skal stemple ind og ud«
»Der har været et fokus på forberedelsesopgaven i de aftaler, der er indgået. Men i nogle af de kommuner, hvor man ikke har en fælles forståelse, har man stadig et velfungerende samarbejde mellem kreds og kommune. Her er kredsene også kommet med vigtige input til det administrationsgrundlag, kommunerne har udarbejdet«, siger Gordon Ørskov.
Han understreger, at aftaler ikke er den eneste måde, DLF kan hjælpe lærerne på.
»Det er vigtigt, at vi har øje for, at der er andre måder at komme frem til fornuftige rammer om lærerarbejdet på end at indgå aftaler. Vi synes, det er fornuftigt at indgå aftaler, fordi det skaber en sikkerhed, en enighed og en god ramme for arbejdet. Men der er også andre veje at gå. Og det er mange kredse lykkedes med«.
Og selv om der i kommunen er indgået en aftale med lærerkredsen, kan lærerne stadig føle, at kravene er så store, at det er umuligt at lykkes med opgaven.
»Vi har simpelthen ikke tid til at forberede os«
Fælles evaluering forsinket
Parterne har aftalt, at de i fællesskab skal evaluere arbejdstidspapiret. Egentlig skulle det fælles arbejde sættes i gang allerede i foråret. Men der er ikke taget nogen initiativer endnu.
»Vi er ikke nået langt nok. Så vi savner nok noget aktivitet fra KL's side. Vi har forpligtet os som parter til at udarbejdet et grundlag for de centrale parters evaluering. Det arbejde skal i gang«.
»Vi har simpelthen ikke tid til at forberede os«