KL opruster til arbejdstidsdebat

Nogle kommuner ønsker en helt ny aftale, mens andre hellere vil justere på den gamle

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Revolution eller revision af den nuværende aftale?' Det spørgsmål stiller KL i et nyhedsbrev for skoleledere.

Kommunerne er i gang med at samle erfaringer om lærernes arbejdstid blandt skoleledere, skolechefer og kommunaldirektører. Erfaringerne skal bruges, når KL's forhandlere i efteråret skal mødes med lærernes forhandlere for at finde frem til en ny arbejdstidsaftale, der skal gælde fra næste skoleår.

Kommunernes chefforhandler, Jens Tousgaard, er endnu ikke interesseret i at fortælle om kommunernes ønsker, men i nyhedsbrevet løfter han alligevel sløret for de foreløbige drøftelser.

Kommunerne deler sig i to retninger. Der er dem, der mener, at det bedste for skolen er at justere på den nuværende aftale. De mener, at skolen har brug for arbejdsro, og at der endnu er mange muligheder i den nuværende aftale. Den anden gruppe mener, at der skal en helt ny aftale på bordet. Den nuværende aftale er 'ufleksibel og svær at håndtere'.

Næstformand i DLF, Stig Andersen, glæder sig over, at KL er parat til at ændre på arbejdstidsaftalen. 'Vi ser gerne en dialog med KL. Vi går i gang med medlemsdebatten i de kommende måneder. I det oplæg, vi kommer med, skal vi tage udgangspunkt i undervisningen og i ansvar og frihed til den enkelte lærer, så lærerne selv får mulighed for at tilrettelægge deres arbejde', siger Stig Andersen.

De dele af KL, der ønsker en helt ny aftale, lægger vægt på, at den nuværende aftale giver grobund for mange stridigheder.

'Ledelsesmulighederne i aftalen set i et personalemæssigt og skoleudviklingsmæssigt perspektiv er for svage - der er mange muligheder for ikke at komme ud af stedet', lyder det fra de kritiske af skolens ledere. Stig Andersen mener, at måden at betragte ledelse på bliver vigtig i de kommende forhandlinger. 'Vi mener, at det at være pædagogisk leder på en skole handler om, at man beskæftiger sig med det overordnede, og ikke om minutiøs administration af tid', siger han og henviser til en undersøgelse, som konsulentfirmaet Mercuri Urval har gennemført for Lederforeningen. Undersøgelsen viser, at lederne ligesom lærerne mener, at den nuværende aftale skal erstattes af en helt ny, der i højere grad giver plads til professionel ledelse og professionelle lærere.

'Skoleledere må udmønte deres ledelse i forhold til den måde, man eksempelvis tilrettelægger skoleåret på.

Mens det i den konkrete situation bør være lærerne selv, der har ansvaret', siger Stig Andersen.

mbjensen@dlf.org