Dilemmaer skal diskuteres
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jon Kowalczyk, formand for fagligt udvalg, lagde op til hovedstyrelsens debat ved at fortælle om nogle af de dilemmaer, som ligger i undersøgelsen 'Mål og Værdier for lærerarbejdet' og 'Professionsidealet', som blev vedtaget på kongressen.
'Der er nogle udsagn, der stritter mod hinanden, og som vi har brug for at få diskuteret: For eksempel står der et sted, at de daglige opgaver skal være formuleret klart med hensyn til mål og tid - et andet sted hedder det, at lærerens professionelle råderum skal bevares. Hvad mener vi egentlig helt konkret med professionelt råderum? Hvordan forener vi, at opgaverne skal være formuleret konkret, og at vi ønsker at have et professionelt råderum?' 'Andre steder taler vi om, at arbejdstiden skal tilrettelægges, så den enkelte lærer/lærerteam har en jævn arbejdsfordeling. Samtidig ønsker vi igen et professionelt råderum. Der er et dilemma mellem ønsket om at kunne prioritere professionelt og ønsket om klare retningslinjer', sagde formanden for fagligt udvalg til hovedstyrelsen.
Et andet dilemma er, at lærerne lægger meget vægt på samarbejdet i lærerteam, men sjældent er sammen om selve undervisningen. Det bør derfor sikres, at lærere også har mulighed for at undervise sammen i en vis udstrækning. Jon Kowalczyk understregede også, at det ligger i undersøgelserne blandt lærerne, at de fysiske rammer for undervisningen er meget dårlige og et stort problem for mange af lærerne: 'Det er rigtigt, men vi må sætte os lidt ud over det, for det er ikke noget vi kan løse med en arbejdstidsaftale', mente Jon Kowalczyk.
Derefter var der debat i hovedstyrelsen. Flere gjorde opmærksom på, at det er vigtigt at understrege, at en ny aftale stort set skal holde sig inden for de samme økonomiske rammer som den nuværende aftale, for der er kun afsat et meget lille beløb at forhandle om. Der var også en livlig debat om, hvad den professionelle lærer er - og ikke er. For eksempel handler det ikke om at lægge op til at afskaffe teamsamarbejdet. Alle undersøgelser viser, at langt de fleste lærere er meget glade for at arbejde i team. Mange understregede også, at det vil være lettere for den professionelle lærer at tage ansvaret for en situation, hvor der er tid nok - frem for en meget presset situation.
Forældresamarbejdet blev brugt som eksempel på forskellen mellem tidstælleri og lærerens eget ansvar. Den professionelle lærer kan godt mene, at der skal holdes fem forældremøder i en klasse et år og færre et andet år, hvis det er nødvendigt for at få klassen til at køre fra starten eller i en situation, hvor der er problemer. I foråret vil medlemmerne af DLF få mulighed for at diskutere på medlemsmøder.
hbj