30 procent flere lærere end året før har valgt at forlade folkeskolen i perioden oktober 2013 - til oktober 2014.
iStock
Reform og lov om arbejdstid skræmmer lærerne væk fra folkeskolen
Antallet af lærere, der har forladt folkeskolen er steget med 30 procent i det år, hvor reformen blev planlagt og påbegyndt i forhold til året før. Lærerne flytter, fordi de ikke kan lykkes med deres opgave, siger lærernes formand Anders Bondo.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
1.236 flere lærere har forladt folkeskolen mellem oktober 2013 og oktober 2014 end i samme periode året før. Det viser tal fra Kommunernes og Regionernes Løndatakontor. Lærerne er altså forsvundet i den periode, hvor folkeskolereformen blev planlagt og implementeret, og hvor lærernes nye arbejdstidsregler er trådt i kraft. For Anders Bondo Christensen, der er formand for Danmarks Lærerforening, handler det om at lærerne mangler muligheden for at gøre arbejdet på en tilfredsstillende måde.
"Rigtig mange oplever, at de ikke kan lykkes med den opgave, de har. Jeg har snakket med mange lærere, der ikke forlader skolen med glæde, men de bliver nødt til at gøre det, fordi de ikke kan få det til at hænge sammen", siger Anders Bondo Christensen og uddyber: "Jeg har talt med en lærer, der har været i skolen i to år, hun har været en fantastisk ambassadør for skolen og kunne fortælle om, hvor fedt det var at være lærer - og hvor glad hun var for det. Hun stoppede her i efteråret. Hun havde besluttet sig for at læse videre, fordi hun ikke kan se sig selv i folkeskolen, når hun ikke kan lave arbejdet ordentligt", siger Anders Bondo Christensen.
For ham ligger løsningen lige for:
"Det er et fantastisk job at være lærer, hvis man kan lykkes med det. Men hvis man ikke kan lykkes med det, så er det en stor belastning, hvor du lægger liv og sjæl i dit arbejde, og du dag efter dag skal stå og vide, at det, du laver, ikke er godt nok i forhold til eleverne. Det hjælper ikke at sige, at man skal sætte ambitionsniveauet ned, for det kan man ikke. Derfor skal det ændres, så lærerne kan lykkes med deres opgave", siger Anders Bondo Christensen.
Forældrekampagne: Lærere bliv på vores skole
Erfaringssivning Lærerne der er forsvundet fra folkeskolen er enten forsvundet til privatskole, andet arbejde eller arbejdsløshed. Dem, der er skiftet til et folkeskolelærerjob i en anden kommune eller til et skolelederjob er trukket ud af analysen. Der også viser, at det i høj grad er de erfarne lærere, der har forladt skolen. Blandt de 35-44-årige lærere er der 41 procent flere, der har forladt skolen. Og blandt de 45 til 54-årige er procenten oppe på 51.
Der sker altså en erfaringssivning fra folkeskolen - og det vil få store konsekvenser, mener Anders Bondo Christensen.
"Det betyder rigtig meget. Der er nogen, der har tegnet et billede af, at det er de unge lærere, der skaber udvikling. Men vi ved, at de første år som lærer, der bruger du meget tid på at finde dig tilrette i undervisningen og med dit nye job. Og der er dokumentation for, at du bliver mere kompetent, med den praksiserfaring du får. Det er en væsentligt del af det at udvikle sig som lærer. Der er virkelig brug for dygtige, erfarne lærere der kan være med til at sikre, at de forandringer, der lige nu bliver gennemført sker på en god måde", siger Anders Bondo Christensen og nævner som eksempel den øgede resultat- og teststyring af skolen, der er en del af folkeskolereformen.
"Det kræver dygtige lærere, der kan sige: Skolen er også andet end testresultater, og der kan nogle års erfaring give en robusthed i forhold til de udfordringer", siger Anders Bondo Christensen.
Lærerflugt i Rudersdal fortsætter