Med et længere skoleår vil lokalpolitikerne i Odder sikre, at elever og lærere ikke får for lange skoledage, når den nye folkeskolereform træder i kraft

Odder Kommune forlænger skoleåret med en uge

Når folkeskolereformen træder i kraft fra næste skoleår, forlænges skoleåret i Odder fra 40 til 41 uger. Dermed får lærerne flere undervisningsdage men en reduceret ugentlig arbejdstid. Fremover skal lærerne i Odder arbejde i gennemsnit 39 timer om ugen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste uge vedtog et enigt byråd i Odder Kommune de principper, der skal gælde for næste skoleår, hvor den nye folkeskolereform træder i kraft. Reformen byder på flere undervisningstimer, og derfor har byrådet i Odder besluttet at forlænge skoleåret med en uge, så de ekstra timer ikke fører til for lange skoledage.

"Det er et spørgsmål om at få lavet en overskuelig hverdag for elever og lærere uden alt for mange meget lange dage. Derfor laver vi en to-årig prøveperiode med skoleår på 41 uger, 39 timers ugentlig arbejdstid og fastlagte arbejdsfri dage for lærerne", siger formand for børne-, unge- og kulturudvalget i Odder Kommune, Lars Grønlund (S), til folkeskolen.dk.

Opbakning fra lærerne

Forud er gået en proces, hvor man blandt andet har inddraget lærernes og pædagogernes fagforeninger for at finde en løsning, der har opbakning fra "dem med hænderne i mulden", forklarer rådmanden.

Og den lokale lærerforening melder da også om tilfredshed med det nye skoleår (rettet 20/12, red.).

"Vi mener som udgangspunkt, at man fortsat kunne nøjes med 200 skoledage, men har valgt ikke at protestere over, at antallet stiger til 205. Vores fokus har været at sikre, at der ikke kommer flere arbejdsdage for lærerne end højst nødvendigt, og at arbejdet som udgangspunkt foregår, når eleverne er på skolen. Der var forslag om, at lærerne skulle have 215 arbejdsdage - det fik vi argumenteret ned på 211", siger formanden for Skanderborg-Odder Lærerforening, Bent Eriksen.

Til gengæld for flere undervisningsdage har lærerforeningen fået fastlagt arbejdsfri dage, blandt andet i dagene mellem jul og nytår og omkring Kristi Himmelfartsdag og påske.

"Så dér kan lærerne ikke sættes til noget arbejdsrelateret", siger Bent Eriksen og tilføjer, at man desuden har fået ret til at lægge den sjette ferieuge på skoledage.

Med beslutningen lægges der op til en større omrokering af skoleåret i Odder, men Bent Eriksen tror på, at det kan lade sig gøre.

"Det er ikke en let øvelse, men jeg tror på, at det kan fungere. Og ellers er det jo sådan, at det i første omgang kører i en forsøgsperiode på to år med løbende evaluering. Går det slet ikke, kan tingene altså rulles tilbage", siger han.

En arbejdsstation med pc til hver lærer

Ud over det reducerede ugentlige timetal og de ekstra undervisningsdage er følgende vedtaget for næste skoleår i Odder Kommune:

- Der laves faste rammer for forberedelse i begyndelsen og slutningen af skoleåret.

- Skolernes ferieplan er lagt fast for de næste to skoleår, hvilket giver lærerne fem ugers ferie, samt den sjette ferieuge.

- Der afsættes midler til kompetenceløft af de ansatte i skolevæsenet.

- Undervisningen i tysk og fransk skal løses af det samlede skolevæsen, så undervisningen har samme kvalitet på kommunens syv skoler.

- Som hovedmål skal der etableres en fast arbejdsstation med en bærbar pc pr. lærer. Der er afsat 2,8 mio. kr. til at realisere disse fast arbejdspladser. Ikke alle steder kan der etableres faste arbejdspladser til alle, så efter en konkret aftale skal der til at begynde med laves en flex/dele-ordning.