Med sommerferie i morgen er det ikke for tidligt, at opgaveoversigterne rundt i landet falder på plads.
Arkivfoto
Næste skoleår i Lemvig skal planlægges til august
På Nørre Nissum Skole i Lemvig fik lærerne i tirsdags næste års fagfordeling udleveret. Selvom der er lovkrav om, at opgaverne skal planlægges i dialog mellem lærere og ledelse, har dialogen manglet.
fakta: det står der i lov 409
§5. Opgaveoversigt
Forud for hver normperiode udarbejder ledelsen en opgaveoversigttil den ansatte. Opgaveoversigten skal overordnet angive dearbejdsopgaver, den ansatte påtænkes at løse i normperioden.
Bemærkning:
Opgaveoversigten udarbejdes på baggrund af dialog mellem ledelseog lærer, hvor der bl.a. afstemmes forventninger til, om lærerenssamlede arbejdstid er fyldt op med de tildelte opgaver. Der givesikke med opgaveoversigten et bindende tilsagn til læreren om,hvilke opgaver den pågældende skal løse.
stk.2
Hvis der i løbet af normperioden opstår behov for at ændrevæsentligt på indhold eller omfang af de arbejdsopgaver, derfremgår af opgaveoversigten, drøftes dette snarest muligt mellemledelsen og den ansatte, herunder drøftes eventuelle konsekvenseraf ændringer.
Bemærkning Skoleledelsen er løbende opmærksom på lærerenspræsterede arbejdstid og drøfter eventuelle justeringer afopgaver/prioriteringer med den enkelte lærer efter behov."
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Da undervisningsminister Christine Antorini(S) den 18. juni var kaldt i åbent samråd om folkeskolereformens implementering, forklarede hun børne- og undervisningsudvalget, at der rundt på skolerne er usikkerhed om næste skoleår - og usikkerheden har en årsag:
"Lige nu er der virkelig travlt ude på skolerne. Man er i gang med fagfordeling og skemaplanlægning, normalt ville lærere vide, hvad det er for nogle klasser og timer, de har. Det får de først at vide nu, men de får det også, så det er klart efter sommerferien. Jeg kan sagtens forstå, at der er meget usikkerhed ikke mindst på lærersiden", sagde undervisningsministeren.
På Nørre Nissum Skole i Lemvig kommune fortæller fællestillidsrepræsentant, Thomas Birch, at kabalen først blev gjort foreløbig op i tirsdags. Lærerne i Lemvig har som udgangspunkt 210 arbejdsdage med gennemsnitlig 40 timer om ugen. I en hverdag med specialklasser, der skal have undervisning til klokken 15.30 og forskellig arbejdstid for lærerne, har det i nogle tilfælde været svært at få enderne til at mødes.
To timers forberedelse om ugen
"Det bliver vanskelligt at finde tidspunkt, hvor de kan mødes og have teammøder. Fordi nogen er på nedsat tid, og det er klart at nogen skal slutte med klassen klokken 15.30", siger Thomas Birch.
Han fortæller, at næste skoleårs planer som udgangspunkt bliver lagt til fra den 4. august, hvor lærerne er kaldt på arbejde.
"Mandag den 4. august starter vi op med et fællesmøde. Det er tanken, at skolerne selv planlægger noget de fire efterfølgende dage. Der er nogle skoler, som har planlagt med fællesarrangementer i den uge. Der får lærerne et tilbud om, at møde ind fredag den 1. august, så der kan laves årsplaner og klargøring der", siger Thomas Birch.
Timetalschok til lærere i Gentofte
Spredt fægtning I lov 409 paragraf fem står der at "opgaveoversigten udarbejdes på baggrund af dialog mellem ledelse og lærer". Men i Lemvig har det ifølge Thomas Birch været op til fortolkning, hvordan den dialog er foregået:
"Dialogen har været spredt fægtning. På nogle mindre skoler har der været tid til mundtlig dialog med den enkelte, mens det andre steder har været kollektiv orientering. Hvis man har haft behov for yderligere informationer, har det været skriftlig dialog, hvor man har kunnet skrive til ledelsen", siger Thomas Birch, der ikke har oplevet, at intentionerne i den nye arbejdstidslov er gennemført:
"Det synspunkt, som Michael Ziegler og andre anbefalede, da loven blev indført, nemlig at skolelederen skulle ind og vurdere den enkeltes erfaring, klassernes størrelse og alle de øvrige forhold, som har betydning, ser ikke ud til at have nydt fremme", siger Thomas Birch, der i stedet mener, at der foregår meget baglæns regning ude på skolerne.
"Man finder først ud af at få dækket det antal timer, som eleverne skal have - hvad kan lade sig gøre med de lærere, der er? Dernæst kigger man på, om der er nogen af lærerne, der har større opgaver, så skal de have knap så mange undervisningstimer - det er baglæns regning", siger han.
Hvordan bliver din lærerarbejdsdag næste år?
Opgaveoversigten gør det svært for lærerne at overskue arbejdet