For mig er den her aftale også et tegn på, at vi fra kommunen og lærerkredsens side har en fælles indstilling til, at samarbejde er den bedste vej frem, siger formand for Egedal Lærerkreds Steen Herløv Madsen.
Foto: Thomas Arnbo
Arbejdstidsaftale til lærerne i Egedal
Lærerne i Egedal Kommune kan se frem til at beholde deres loft over undervisningstiden og få mere tid til fælles forberedelse, efter at den lokale lærerkreds og kommunen er blevet enige om en arbejdstidsaftale.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Siden 2015 har lærernes arbejdstid i den nordsjællandske kommune været reguleret i et administrationsgrundlag, der var udarbejdet af Egedal Lærerkreds og Egedal Kommune. Nu har kommunen og lærerkredsen for første gang skrevet under på en egentlig arbejdstidsaftale.
2015: Nyt forståelsespapir om arbejdstid i Egedal
"Vi har haft en lang og rigtig god dialog med kommunen, der heldigvis er mundet ud i en arbejdstidsaftale. Selv om mange ting i aftalen er gengangere fra det tidligere administrationsgrundlag, er det bestemt et skridt i den rigtige retning, da en arbejdstidsaftale er mere bindende for begge parter", fortæller formand for Egedal Lærerkreds, Steen Herløv Madsen.
Arbejdstidsdialog i Egedal
Han pointerer blandt andet, at det er lykkedes at sikre det maksimum på 780 undervisningstimer for lærere og børnehaveklasseledere, som også stod skrevet i det tidligere administrationsgrundlag.
Tid til fælles forberedelse
Førhen havde lærerne i Egedal Kommune otte timer om ugen til forberedelse. Dem har lærerne også beholdt i den nye aftale, men nu er det blevet specificeret, at forberedelsestiden både skal bruges på individuel og fælles forberedelse. Desuden har lærerne oven i de otte timer fået halvanden times forberedelse, der skal bruges til et ugentligt møde i primærteamet.
"Det er en lille forbedring, der forhåbentlig får betydning for samarbejdet ude på skolerne. Men det kræver selvfølgelig, at lærerne i samarbejde med ledelsen får planlagt den samlede forberedelsestid fornuftigt", siger Steen Herløv Madsen.
Derudover har lærerne også fået sat tid af til prøveafvikling, censorarbejde og kursusdage i den nye aftale.
"I lærerkredsen havde vi gerne set, at der også var blevet lavet aftaler omkring, hvor meget tid lærerne skal bruge på eksempelvis forældresamarbejdet eller elevtilsyn. Men generelt set er vi glade for, at have fået flere faste rammer om lærernes arbejdstid", siger Steen Herløv Madsen.
Introdage til nyuddannede lærere
Egedal Kommune og lærerkredsen har med den nye aftale også forpligtet sig til at udarbejde et introforløb til nyuddannede lærere, der bliver ansat i kommunen. Derudover skriver parterne også i aftalen, at det tilstræbes "at der særligt i den første periode (første kvartal) af afsættelsen af en nyuddannet lærer tages hensyn til mængden af andre opgaver mm.".
Starthjælp til nye lærere er et særsyn
"Aftalen er et skridt i den rigtige retning i forhold til, at de nyuddannede lærere får en nemmere start. Vi ville også gerne have givet dem færre undervisningstimer i starten, men det var der desværre ikke resurser til", siger Steen Herløv Madsen.
Et godt samarbejde
Selv om alle lærerkredsens ønsker ikke kom med i denne arbejdstidsaftale, roser Steen Herløv Madsen kommunen for det gode samarbejde.
"Vi har haft et godt forhandlingsforløb. Eksempelvis tog vores centerchef for Center for Skole og Dagtilbud og jeg, forud for selve forhandlingsforløbet, på skoleturné for at opveje fordele og ulemper ved vores egen aftale. For mig er den her aftale også et tegn på, at vi fra kommunen og lærerkredsens side har en fælles indstilling til, at samarbejde er den bedste vej frem", siger han.
Læs mere
Arbejdstidsaftalen mellem Egedal Kommune og EgedalLærerkreds