Trine Bukh
Hvad skal du bruge læreruddannelsen til?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En uge efter studiestart besøgte Undervisere Blaagaard CVU Storkøbenhavn for at møde de nye lærerstuderende og høre om deres karriereplaner.
Ud af de 44 studerende i klassen med linjefag i dansk er 26 fast besluttet på, at deres personlige karrieremål med læreruddannelsen er et job som lærer i folkeskolen.
14 er ikke helt klar over, om læreruddannelsen skal bruges på folkeskolen eller som adgangsbillet til noget andet.
Fire har valgt uddannelsen, fordi de ser den som en adgangsbillet til en konsulent- eller lederstilling i folkeskolens regi.
Der er ingen i klassen, der har valgt at gå der med håb om at bruge læreruddannelsen til et helt andet fag. |
Caroline Wium:
»Jeg har en drøm om at lave et sted for overvægtige familier, og dér tror jeg, at jeg kan bruge mange af de kvalifikationer, som jeg får fra lærerjobbet. Jeg har tænkt på at supplere op med psykologi eller kommunikation på kandidatniveau«.
Nastasia Brix:
»Jeg er ikke helt overbevist om, at jeg skal arbejde som lærer, men jeg har valgt uddannelsen, fordi den er alsidig og interessant. Jeg har altid vidst, at jeg vil arbejde med mennesker, og med den her uddannelse kan jeg ikke gå galt. Uddannelsen vil jeg nok bygge videre på med noget specialpædagogik eller psykologi«.
Michelle Gervliert:
»Det har helt klart været med i mine overvejelser, da jeg valgte læreruddannelsen, at der er så mange videreudviklingsmuligheder i jobbet. Den nye læreruddannelse er blevet mere moderne og mere tidssvarende også til en karriere uden for folkeskolen. Jeg glæder mig til at komme ud på skolen og røre nogle skæbner og senere have mulighed for at bygge oven på de erfaringer, for eksempel ved at blive mobningskonsulent. Jeg ser læreruddannelsen lidt som en tømrer, der læser videre til ingeniør«.
Ida Arbirk:
»Jeg ville ikke tidligere have valgt læreruddannelsen, men den nye uddannelse med et tungere bogligt fundament og muligheder for at specialisere og videreuddanne sig inden for faget gør, at jeg gerne vil være lærer. Jeg håber på at starte som lærer og finde ud af, hvor mine forcer er, og så vil jeg måske bygge videre på uddannelsen for eksempel med en kandidatoverbygning. Det er rart at vide, at man kan finde nye udfordringer, selvom man bliver i folkeskolefaget«.
Nanna Gade Midtiby:
»Jeg tror, at jeg vil være lærer. Men det er betryggende, når man vælger uddannelsen, at der er en så stor rummelighed og mange udviklingsmuligheder i faget.
Afdelingsleder lyder for mig som en spændende udfordring, som jeg godt kunne tænke mig at tage efter nogle år som lærer«.
Yasmin Elidrissi:
»Jeg har siden folkeskolen vidst, at jeg vil være lærer. Når jeg i de større klasser har mødt en dårlig lærer, så har jeg bare tænkt, at det kan jeg gøre bedre. Jeg tror ikke, at jeg vil søge en anden stilling inden for faget, jeg vil bare så gerne undervise«.