Debat
Det er helt afgørende, at børn og unge i mistrivsel får hjælp til at flytte tankerne væk fra stress og angst og i stedet over i konkrete aktiviteter, mener selvstændig Puk Hyllested.
Foto: Privat
Debat: Mistrivsel skal bekæmpes med aktiviteter, der fremmer selvforglemmelse
Hvis vi skal komme mistrivselsepidemien til livs, er det ikke nok at begrænse mobilforbruget, vende tilbage til fysiske bøger og mindske brugen af test og karakterer. Vi skal også sørge for, at de unge bruger hænderne i meningsfulde aktiviteter, skriver dagens debattør.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
De unge pigers
mistrivsel har nået nye højder. For nylig kunne man læse
i Politiken, at mere end halvdelen af pigerne i 9. klasse mistrives.
I foråret talte jeg med
lederen af det sted for psykisk sårbare unge, hvor jeg selv underviser, og hun
pegede på samme problem: Det her er en epidemi af unge, der har forskellige psykiske
lidelser, og som ikke trives, sagde hun. Hvis det fortsætter på denne måde, står vi om ti
år med en kæmpe gruppe af voksne, der er uden for arbejdsmarkedet, og som ikke
kan tage en videregående uddannelse.
Jeg er ikke i tvivl om,
at nogle af årsagerne til mistrivslen kom med skolereformen i 2014 med bl.a.
øget fokus på faglighed, højere timetal og inklusion af børn med særlige
læringsforudsætninger. Dertil kommer et stort skærmforbrug med sociale medier,
perfekthedskultur og sammenligning. Når vi som samfund har skabt de rammer for
børn og unge, så får vi mange - rigtig mange - i mistrivsel.
Derfor skal vi handle nu.
Tankerne skal flyttes et andet sted hen
Vi skal ikke kigge på de
unge og sige: “Din hjerne mangler
serotonin, så her får du nogle antidepressiver.”
Vi skal være sammen med dem og
vide, at det, de har brug for, er fællesskaber, nærværende voksne og
aktiviteter, der fremmer selvforglemmelse, så fokus flyttes væk fra én selv.
Hvordan opnår
man så selvforglemmelse?
I aktiviteter, hvor
hænderne er i gang, og hvor ens kompetencer balancerer med udfordringerne i et
projekt. I kreative aktiviteter, hvor man skaber noget, der er meningsfuldt for
en selv. I såkaldte craft-aktiviteter, hvor man bliver udfordret tilpas meget,
så man må stå lidt på tæer for at klare det. Det vil sige, at hjernen arbejder
i det netværk, der koordinerer opmærksomhedskrævende
fysiske og kognitive aktiviteter, så der ikke levnes plads i hjernen til
bekymringer, selvransagelse og grublerier.
For at komme mistrivselsepidemien til livs, er det altså ikke
nok at begrænse mobilforbruget, vende tilbage til fysiske bøger og mindske
brugen af test og karakterer. Vi skal også sørge for, at de unge bruger
hænderne i skabende, meningsfulde aktiviteter, så de er mindre beskæftiget med
alle de tanker, der skaber sammenligning, stress og angst.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk