Debat
Den eneste plausible forklaring er, at økonomisk hensyn prioriteres forud for pædagogiske hensyn, skriver tidligere formand for Danmarks Lærerforening Anders Bondo om regeringens nye lovforslag.
Foto: Sebastian Bjerril
Bondo: Regeringen er i gang med at gentage fortidens fejl
Regeringens nye lovforslag står i skærende kontrast til noget af den mest solide viden, vi har om, hvad der sikrer eleverne god undervisning, skriver Anders Bondo Christensen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Lærerens kvalifikationer er den vigtigste enkeltfaktor i
forhold til, at eleverne modtager en succesfuld undervisning. Det er der bred
forskningsmæssig enighed om.
Hvert
år samler OECD og Education International (EI) beslutningstagere og de mest
respekterede forskere indenfor uddannelsesverdenen til The International
Summit on the Teaching Profession (ISTP). Her er betydningen af lærernes kvalifikationer gang på
gang blevet fremhævet, og jeg har med skiftende danske undervisningsministre
flere gange deltaget i drøftelser af, hvordan vi sikrer, at det er de mest
kvalificerede lærere, der underviser de elever, der har størst behov.
Alligevel præsenterer regeringen nu et lovforslag, der
betyder, at kvalifikationskravene til lærerne i folkeskolen lige præcist ikke
skal gælde for undervisningen af de elever, der har de største faglige
udfordringer. I stedet risikerer de at blive undervist af pædagoger eller andre,
der ikke har de didaktiske kompetencer, der ellers stilles krav om.
Den eneste plausible forklaring er, at økonomisk hensyn
prioriteres forud for pædagogiske hensyn. Det økonomiske rationale er, at
timeprisen bliver lavere ved at bruge ikke læreruddannede lærere. Og det
prioriteres i forhold til at sikre, at eleverne får den bedst mulige
undervisning. Historien har imidlertid dokumenteret, at den form for her og nu
prioriteringer ender med at have store omkostninger.
Et aktuelt eksempel er skolereformen fra 2013, der nu
trin for trin rulles tilbage. Der er en bred politisk erkendelse af, at
væsentlige elementer har haft en direkte negativ konsekvens på elevernes
udbytte af undervisningen.
Samfundet har spildt svimlende summer
De færreste politikere er den dag i dag klar over, at
fundamentet for skolereformen var et hemmeligholdt bilag til en økonomiaftale
fra 2011 mellem regeringen og KL. Med aftalen som udgangspunkt blev forslaget
til reformen udarbejdet med Finansministeriet som pennefører. Længere skoledage,
andre undervisere end læreruddannede og læringsmålstyret undervisning gav god
mening i de økonomiske regneark, men tiltagene var helt uden hold i den
pædagogiske forskning.
Samfundet har spildt svimlende summer på en misforstået
reform, der samtidig har været en stor belastning for mange folkeskoler.
Alligevel har politikerne ikke gjort sig den ulejlighed at analysere, hvordan
det kunne gå til, at et meget bredt flertal i Folketinget kunne lægge stemmer
til en lovgivning, der ikke har indfriet en eneste af de målsætninger, der blev
formuleret som den officielle begrundelse for reformen.
Hvis vi ikke lærer af historien, er der stor risiko for,
at vi begår de samme fejl igen. Det er regeringens seneste lovudspil på
folkeskoleområdet et beklageligt eksempel på. Håbet må nu være, at de klare
advarsler fra forskere, lærere og skolefolk kan få politikerne på andre tanker.
Men vi har desværre ofte set, at de politiske kompromisser, der går forud for
et lovudspil, gør det vanskeligt efterfølgende at ændre det.
Folkeskolen fortjener imidlertid, at politikerne tager
den alvorligt og ikke endnu en gang lader misforståede økonomiske hensyn være
styrende for lovgivningen. Det har alle partier i folkeskoleforligskredsen et
ansvar for.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk