Årets skolebibliotek er kåret for første gang
Skovvangskolen i Allerød kan pynte sig med at have Årets Skolebibliotek. Samarbejdet med ledelsen sikrer biblioteket reel indflydelse på sine udviklingsområder, og de ansatte er gode til at målrette deres indsats i de projekter, de kaster sig ud i.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er blandt årsagerne til, at Kommunernes Skolebiblioteksforening har kåret Skovvangskolen til Årets Skolebibliotek. Prisen er indstiftet i anledning af, at foreningen fylder 75 års i år, og går til en skole, der kan inspirere andre til at skabe løsninger på problemstillinger, som folkeskoler står overfor.
For eksempel har biblioteket valgt at give alle elever i indskolingen pc-kørekort, så man i løbet af nogle år har en hel skole med elever med kørekort frem for at forsøge sig med den uoverkommelige opgave at implementere det i hele skolen på én gang,
Det samme gør sig gældende med den øvrige it. Hele skolen har et stærkt fokus på it, men skolebiblioteket lægger flest kræfter i de mindre klasser. Dermed får både lærere og elever kompetencer tidligt i skoleforløbet, hvilket både fører til hurtig indlæring, kompetente elever og en naturlig forventning om, det påbegyndte arbejde fortsætter, efterhånden som eleverne rykker op i de større klasser.
Eleverne hjælper til i biblioteket
Personalet på Skovvangskolen i Allerød involverer også eleverne i skolebibliotekets arbejde og litteraturens forunderlige verden. Skolebiblioteket har et antal bogreoler, der roterer mellem skolens 6. klasser. Her kan eleverne i deres klasselokale låne bøger, bare bladre i dem eller anmelde dem. Selve reolen er dækket med elevernes egne anmeldelser af materialerne, så de på den måde inspirerer hinanden.
På skift får eleverne tjans som 'bibbere' på biblioteket. I et par dage har de til opgave at sørge for en del af skolebibliotekets arbejde, som for eksempel opstilling af bøger, udstillinger og anmeldelse af bøger. De må også meget gerne bidrage med nye ideer og initiativer. På den måde får eleverne et personligt forhold til biblioteket og føler et øget ejerskab til denne vigtige del af deres skole.
Nogle biblioteker tør omsætte nye tanker i praksis
Med prisen ønsker Kommunernes Skolebiblioteksforening at bringe de gode eksempler frem i lyset.
"Det moderne skolebibliotek er i konstant udvikling, og man skal hele tiden lade sig inspirere til at prøve nye måder og veje. Nogle skolebiblioteker er altid med helt fremme og kommer med de gode ideer, tænker de nye tanker og tør omsætte dem til praksis. Det er disse skoler, der skal vælges imellem til Årets Skolebibliotek", hedder det fra skolebiblioteksforeningen.
Med prisen fulgte et interaktivt whiteboard, der gør det muligt for lærere og elever på Skovvangskolen at slippe den almindelige tavleundervisning og i stedet drage medierne ind i undervisningen på en ny og levende måde.
Også de to andre finalister, Hillerødsholmskolen i Hillerød og Gjellerupskolen i Herning, blev belønnet på foreningens årsmøde i Odense.