Allerød: Rummelighed stresser lærerne
Næsten hver anden lærer i Allerød Kommune oplever, at enkelte elever i klassen kræver uforholdsmæssig meget tid. Og tre ud af fire lærere oplever, at rummelighed i praksis er med til at øge stress i hverdagen, viser en ny undersøgelse.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Rummeligheden i Allerød kommune er på bristepunktet - vi mister både god undervisningstid, får stressede lærere, og der sidder desværre elever, som ikke får det rigtige skoletilbud", siger formand for Allerød Lærerforening Ole Andreasen.
Det er Allerød Lærerforening, der har lavet undersøgelsen blandt kommunens lærere, og lærernes svar viser tydelige tegn på frustrationer.
En stor del af lærerne oplever for eksempel, at de ikke kan gennemføre den undervisning de havde planlagt, på grund af enkelt elevers adfærd.
Problembørn tager meget tid i teamet
Lærerne bruger i høj grad deres team til at løse problemer med enkeltelever, og langt størsteparten oplever teamet som en støtte. Men to ud af tre lærer oplever, at de adfærdsvanskelige elever tager uforholdsmæssigt meget af teamet tid.
Ole Andreasen mener, at det er vigtigt at tage en diskussion af, om øget rummelig giver en god skole.
"Når flere elever i klassen kræver en særlig indsats og opmærksomhed, er det nødvendigt med ekstra foranstaltninger for at gennemføre en undervisning af høj kvalitet for alle elever. Uden dette går det ud over undervisningsmiljøet i klassen. Det er ikke tilfredsstillende, hverken for lærere eller elever", siger foreningens formand.
Lederne kan ikke gøre meget
Lærerne bliver også bedt om at tage stilling til forskellige støttefunktioner i undersøgelsen.
De mener ikke, at lederne har gode handlemuligheder i forhold til de adfærdsvanskelige unge. Nogle peger på, at AKT-lærerfunktionen på deres skole er en hjælp. Et flertal vurderer, at undervisningen kan gennemføres med en støttelærer i klassen og endnu flere siger, at undervisningen kan gennemføres, når enkelte elever ikke er i klassen.
Forældre vil have holddeling
Forældre reagerer også på rummeligheden i folkeskolen. I fredags viste en undersøgelse i Information, at to ud af tre forældre overvejer at flytte deres børn til en privatskole, fordi der er for mange urolige og vanskelige elever i folkeskolen. Og 61 procent af forældrene i undersøgelsen vil have tidligere tiders holddeling tilbage. De frygter, at undervisningskvaliteten bliver for ringe, fordi skolen har fået flere elever med særlige sociale og faglige behov, som forstyrrer undervisningen.
Læs mere
Information
Allerød Lærerforenings undersøgelse