Det er svært at give en dejlig arbejdsform op, men nu har jeg øvet mig og arbejder mere på skolen, fortæller Vivi-Ann Petersen

”Jeg håber, vi i kredsen kan få lavet en aftale”

For Vivi-Ann Petersen har det været en glidende proces fra at tænke, at hun ikke ville opgive sin hjemmearbejdsplads til nu at prøve at arbejde mere henne på skolen for at undgå det grænseløse arbejde. Hun er arbejdsmiljørepræsentant i Allerød-Hørsholm Lærerforening og arbejder på Blovstrød Skole.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Tidligere tænkte jeg, at vi skulle bevare vores dejlige hjemmearbejdspladser, som vi hver især har bygget op med vores egne ting og materialer. Det er en vane, vi har at arbejde på den måde, og det er svært at give en dejlig arbejdsform op. Men efter lockouten  er min konklusion, at vi skal arbejde fuld tid på skolen for at undgå det grænseløse arbejde. Det er Lov 409, der gælder, og det er så lederen, der bestemmer, hvornår jeg har individuel forberedelse, møder og arbejdstid. Så må vi prøve det, så godt som muligt", siger Vivi-Ann Petersen, der er på DLF's konference om arbejdsmiljø på Hotel Storebælt. "Men jeg håber, vi i kredsen kan få lavet en aftale med kommunen".

"Hvis vi ikke får en aftale, så hedder det lov 409, og så er det min forventning til lederen, at han styrer min tid. For mig har det været en glidende proces at nå hertil". Få arbejdspladser på skolen Hun forsøger sig lige nu med mere forberedelse henne på skolen, hvor der er to rum med fire arbejdspladser i hver og så to hæve/sænke borde. Til skolens omkring 40 lærere.

Tidligere tog hun hjem fra skole, satte sig med en kop kaffe og slappede af, hvis hun var træt. Senere forberedte hun så undervisningen. Hun fortæller, at de unge lærere med små børn prøver at holde fast i den gamle model med hjemmearbejdspladsen. Så de kan hente deres børn, være sammen med dem og så senere på aftenen lave deres forberedelse.

"Jeg prøver at se noget positivt i det. For en del år siden arbejdede jeg i et andet erhverv, hvor jeg havde fri, når jeg havde fri og kunne hellige mig fritidsinteresser".

"Der er trængsel i arbejdsrummet tættest på lærerværelset på skolen. Alle vil helst sidde dér. Men arbejdspladserne lever ikke op til reglerne, hvis man skal sidde der i mere end en time, så er det et problem, fordi der er faste borde og for lidt plads mellem computerne. Der er også mange undervisningsmaterialer i lokalet".

Hver lærer har et skab til materialer. Det hele kan ikke være der, men så har man jo hjemmearbejdspladsen - endnu - til resten.

"Vi må prøve at få det bedste ud af det. Og man skal huske at det grænseløse arbejde giver stress. Men det ville da være rart, hvis politikerne havde tiltro til os og mente, at vi passede vores arbejde godt. Det var så ydmygende, det der skete i april", siger Vivi-Ann Petersen.