Heldagsskolen i Vantinge har kunnet øge fokus på den enkelte elev, efter at skolen igen blev selvstændig, fortæller skoleleder Anne Rasmussen.

Skole blev selvstændig for at øge inklusionen


Først var Heldagsskolen i Vantinge på Fyn selvstændig. Så blev den en afdeling under en større skole. Nu er specialskolen igen herre i eget hus, og det giver bedre inklusion af eleverne.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er ikke så langt fra ide til handling på Heldagsskolen i Vantinge, som der har været. Det oplever lærer Helle Hansen, der har været på skolen i fire år. Da hun blev ansat, var skolen en afdeling under Nordagerskolen i Ringe, men for et år siden blev skolen selvstændig og har nu egen leder og økonomi. Dermed går skolen imod udviklingen med færre specialskoler. De seneste ti år er hver femte specialskole forsvundet eller blevet lagt sammen med andre skoler, viser Folkeskolens årlige skolestatus.

Heldagsskolen har 36 normalt begavede elever med vidtgående problemer med adfærd, kontakt og trivsel, og Helle Hansen er en ud af ni lærere.

»Når vi til et teammøde taler om aktiviteter til vores turdag, kan vi gå ind til vores leder og med det samme få svar på, om der er råd til at tage i svømmehallen de næste seks gange. Tidligere havde vi en afdelingsleder, som vi skulle spørge om lov, så snart der var penge på vej ud af kassen. Det er befriende at have adgang til en leder, som har retten til at bestemme«, siger Helle Hansen.

Skoleleder Anne Rasmussen er enig i, at det har betydning, at skolen er sin egen:

»Jeg har ejerskab til skolen, for jeg skal kun se på lige præcis vores behov. På samme måde har medarbejderne fokus på vores kerneopgave og ikke på, at de er en del af noget stort«.

Stabilt elevtal giver lærere tryghed i ansættelsen 

Som at starte forfra

Når lærerne på afdelingen i Vantinge deltog i personalearrangementer på hovedskolen i Ringe, følte de sig som en enklave, der ikke rigtigt hørte til. Alligevel var Helle Hansen ikke udelt begejstret for, at hendes arbejdsplads skulle være selvstændig, for der er også fordele ved at være en del af en stor skole.

»Vi havde for eksempel adgang til skolebiblioteket og til læsevejlederen, så jeg var bekymret for de ting, vi ville miste. Nu har vi vores egen læsevejleder, vi får it-support af kommunen, og vi bruger det offentlige bibliotek, så det har løst sig«, siger hun.

I dag kan hun ikke få øje på nogen ulemper. Der har dog været bump på vejen.

Hver sjette specialskole har fået flere elever

»Det er hårdt at begynde på noget nyt. Vi har skullet beslutte alt, fra hvilke læringsplatforme vi skal have adgang til, til hvordan pædagogikken skal være. Der følger en masse uvisheder med, når man får anden struktur og ny leder, men vi er ved at lande i det«.

Kvaliteten har fået et løft

Anne Rasmussen mener, at selvstændigheden har været med til at løfte kvaliteten af skolens arbejde. Nu indgår Heldagsskolen i et tæt samarbejde med alle skoler i kommunen og ikke kun med én.

»Vi er blandt andet ude at observere og hjælper med at køre elever ind, som kommer fra os eller fra specialskoler i andre kommuner. Vi er alle folkeskolers heldagsskole«, siger skolelederen og fremhæver, at skolens mål er, at alle elever er tilbage i deres hjemskole i løbet af højst to år.

Kolding satser på sine specialskoler

»Heldagsskolen skal ikke være en dødsgang, så allerede ved indskrivningen ser vi på, hvad der skal til for at udskrive eleven igen. Som selvstændig skole kan vi bedre løfte kvaliteten af vores arbejde, fordi jeg er her som beslutningsdygtig leder. Det kan for eksempel være, at vi skal forbedre vores samarbejde med forældrene, for nogle gange kan det være det, der skal til for at flytte en elev i den rigtige retning«, siger Anne Rasmussen.

Selvstændighed giver større synlighed

Ved kommunesammenlægningen i 2007 havde Faaborg-Midtfyn heldagsklassetilbud to andre steder i kommunen. Efter kommunesammenlægningen blev tilbuddene først samlet i Vantinge, og nogle år senere gjorde politikerne i Faaborg-Midtfyn Kommune så Heldagsskolen til en afdeling af Nordagerskolen i Ringe. Sammenlægningen skulle have ført til øget inklusion, men det kom aldrig til at fungere.

»En del af forklaringen var den fysiske adskillelse. Det er ikke nemt at lægge skoler sammen på flere adresser«, siger formand for opvækst- og læringsudvalget Jakob Holm (Socialistisk Folkeparti).

Tilgang giver heldagsskole større mulighed for at motivere eleverne

Når politikerne i Faaborg-Midtfyn Kommune er gået den modsatte vej, så skolen i Vantinge på ny er selvstændig, er det igen for at øge inklusionen. Selvstændigheden skal gøre det muligt for Heldagsskolen at skærpe sin faglige profil og samtidig udvikle sig til et specialpædagogisk kompetencecenter for hele skolevæsenet.

»Vi får mere fokus på den enkelte elev, i og med at skolelederen kan koncentrere sig om den lille skole. Så jeg håber, vi bliver dygtigere til at inkludere. For det kan lade sig gøre. Det har jeg set i både Norge og Canada«, siger Jakob Holm.

Specialskole med øget tilgang vil gerne have færre elever

Der er kommet større bevågenhed på Heldagsskolen, efter at den er blevet selvstændig, oplever Helle Hansen.

»Vores skoleleder er i tæt kontakt med kommunen, så nu ved den, at vi gør et stort arbejde. Med de børn og forældre, vi har, er vi nødt til at have et godt samarbejde med kommunen. Vi er en dyr skole, og det er vigtigt, at vi lykkes med at få lært eleverne det, de har svært ved, ikke mindst socialt, så vi kan inkludere dem på sigt«, siger læreren.

Egelund: Antallet af børn med store vanskeligheder stiger

Politikerne er blevet mere opmærksomme på Heldagsskolen, medgiver Jakob Holm:

»På møder med kommunens skoleledere er skolen repræsenteret med sin egen leder. Samtidig er vi opmærksomme på, om der er et positivt flow i skolens elevgruppe«.