Anmeldelse
Dialog i skolens vejledningsarbejde
Konkret og anvendelig
Grundig indføring i det centrale ved coaching og den coachende dialogform som kommunikationsmetode i et letforståeligt sprog.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I mit daglige virke som AKT- og inklusionsvejleder (adfærd, kontakt, trivsel) falder jeg alt for nemt i gode råd-fælden. Tiden er knap, og kollegerne forventer at gå fra vejledningen med noget konkret. Jeg agerer derfor ofte vejleder og rådgiver, men hvordan står det lige til med mine kollegers oplevelse af ejerskab i forhold til deres problemer og løsningsmuligheder? Her er coaching eller den coachende dialogform et godt alternativ. Formålet med coaching er nemlig at stille skarpt på fremadrettede ændringer og løsninger i en magtfri relation mellem coachen og fokuspersonen.
Fakta:
Titel: Dialog i skolens vejledningsarbejde
Forfatter: Jette Skeem
ISBN: 9788750042938
Pris: 199
Sider: 116
Serie: Professionsserien
Forlag: Akademisk Forlag
Bogen giver en grundig indføring i det centrale ved coaching og den coachende dialogform som kommunikationsmetode. Undervejs præsenteres læseren blandt andet for spørgsmålstyper og teknikker, lytteteknik, observation, feedback og teamcoaching. Sproget er letforståeligt, og læseren guides via overskuelige begrebsdefinitioner og oversigter.
Bogen giver konkrete, anvendelige redskaber til vejledning i dialog med elever, forældre og kolleger og henvender sig primært til AKT-vejledere og andre resursepersoner i grundskolen. Herudover har indholdet relevans for alle, der ønsker nye perspektiver med henblik på at styrke kommunikation i dialog med andre: Jeg har i hvert fald fået nye dialogredskaber, der skal afprøves i mit vejledningsarbejde!