Skoleledelser og
kommuner skrider hurtigere end tidligere til øjeblikkelig bortvisning eller
andre ansættelsesretlige sanktioner, når lærere bliver anklaget for vold eller
anden grænseoverskridende adfærd over for elever.
Det oplever Danmarks
Lærerforening (DLF), som er bekymret over udviklingen.
Advokat i Lærerforeningen Camilla Bengtson
ser flere og flere sager, hvor hun mener, at kommunerne slet ikke har undersøgt
sagen grundigt nok og fulgt det såkaldte officialprincip, før de for eksempel
skrider til bortvisning.
En skole
kan bortvise en lærer, hvis læreren groft misligholder sit job. En bortvisning
er den alvorligste reaktion, som en arbejdsgiver kan komme med. Bortvisning
betyder, at der ikke er noget opsigelsesvarsel, læreren får derfor ikke løn,
fra den dag bortvisningen sker.
“Vi ser arbejdsgivere, der går i panik, når
de får klager over lærere. Så lægger de alene børnenes oplevelser til grund
for, at anklagerne er sande. Det er tydeligt, at der er sket en udvikling, hvor
kommunerne ikke formår at standse op og undersøge sagen”, siger Camilla
Bengtson.
Senest har
hun på vegne af et medlem vundet en sag ved en faglig voldgift, hvor kommunen
måtte betale løn og godtgørelse for usaglig bortvisning på 560.000 kroner til
læreren (læs sagen side 16).
Dommeren mente ikke, at opmuntrende dunk i ryggen,
hiv i hestehaler og en hånd på et hoved var grund nok til bortvisning af
læreren. Og sagen er desværre ikke enestående, fortæller Camilla Bengtson.
“Det er vigtigt at beskytte eleverne mod
grænseoverskridende handlinger, men arbejdsgiverne glemmer, at de har en
oplysningsforpligtelse. Det har de særligt i så indgribende sager som dem her”,
siger hun og peger på, at flere kommuner hverken hører kollegaer, lytter til
den pågældende lærers forklaring eller ser på, hvordan anklagen er opstået, før
de skrider til bortvisning.
Vi ser arbejdsgivere, der går i panik, når de får klager over lærere.
CAMILLA BENGTSON, ADVOKAT I DANMARKS LÆRERFORENING
I DLF oplever man, at skoleledelsernes iver
efter at sikre, at børn ikke bliver krænket, går ud over lærernes
retssikkerhed.
Kommuner og skoleledelser glemmer simpelthen, at der er krav om,
at ledelsen har særlig pligt til at undersøge sagen, når der opstår
beskyldninger. Ifølge oplysningsforpligtelsen skal ledelserne oplyse sagerne,
herunder også lytte til lærernes forklaringer grundigt, før de træffer en
afgørelse, forklarer hun.
“Det er vigtigt, at de sager bliver
undersøgt til bunds, før man skrider til alvorlige sanktioner. Men der mangler
procedurer på mange skoler. Man ved simpelthen ikke, hvad man skal gøre, og så
kommer automatreaktionerne”, siger Camilla Bengtson.
Skoleledere: Anklager undersøges
Skolelederforeningens
næstformand, Dorte Andreas, mener dog ikke, at skolelederne forfalder til
automatreaktioner, der truer lærernes retssikkerhed:
LEDELSENS PLIGT TIL AT UNDERSØGE
- Inden en ledelse på en offentlig arbejdsplads kan træffe en afgørelse
i en sag, har den pligt til at forberede og oplyse – det vil sige undersøge –
sagen. Ledelsen skal finde retsprincipper og de beviser, som er nødvendige for
at træffe en afgørelse.
- Hvad der helt konkret skal oplyses
og undersøges, afhænger af det enkelte tilfælde.
Kilde: Officialprincippet
“Min
første reaktion er, at en skoleleder ikke skrider til handling, før sagen er
grundigt undersøgt. Som skoleledere kan vi ikke bare afskedige uden at have
foretaget en foregående undersøgelse, og man vil også få kommunens HR-afdeling
indover”, siger hun, som dog godt forstår skoleledelser, der reagerer hurtigt:
“Kommer
der alvorlige anklager, bliver man nødt til at agere. Man behøver ikke at
afskedige læreren, men man må tage det seriøst og finde ud af, hvad det handler
om, af hensyn til både eleven og læreren selv”.
Hun peger dog på, at Skolelederforeningen
oplever, at kommuner har fået større opmærksomhed på, at der skal handles
hurtigt, når lærere bliver anklaget for vold eller grænseoverskridende adfærd.
“Vi ser
en mindre tolerance. Vi har oplevet, at enkelte skoleledere er blevet afskediget
for ikke at have handlet over for en lærer eller en pædagog – også selv om det
kan handle om episoder, der ligger flere år tilbage – men der er tale om sager,
hvor det har handlet om krænkende adfærd, og hvor medarbejderen er blevet dømt
ved en retssag. Der har været en række sager på landsplan, som gør, at der er
mindre tolerance i forhold til krænkelser. Men der bliver ikke besluttet en
afskedigelse, uden at anklagen er grundigt undersøgt”, siger Dorte Andreas.
Flere lærere bliver anklaget
Bortvisningssagerne er blot toppen af en tendens,
hvor lærere kommer i klemme, når elever anklager dem for grænseoverskridende
adfærd.
I 2020 begyndte DLF at registrere antallet af
medlemshenvendelser, der drejer sig om lærere, der bliver anklaget for vold, trusler,
ulovlig magtanvendelse, krænkende sprogbrug eller seksuelt grænseoverskridende
adfærd over for elever.
Det første år registrerede DLF ti henvendelser til
foreningens telefonrådgivning fra lærere, der var blevet anklaget for vold
eller krænkende adfærd. Året efter steg tallet til 13. Indtil 30. juni i år er
der allerede registreret 18 henvendelser.
Konsulent Lars Lidsmoes er en af dem, der
tager imod henvendelser fra medlemmer i DLF’s rådgivning, og han mener, at
stigningen er kraftig.
“Hvis vi fremskriver det seneste tal, så det gælder hele
2022, så taler vi om noget, der ligner en firedobling af henvendelser. Det er
meget”, siger han.
Lars Lidsmoes fortæller, at det er meget
skamfuldt for medlemmer, der bliver anklaget for grænseoverskridende adfærd.
“De, der ringer, har brug for at få hjælp til
at håndtere den belastning, det er at blive beskyldt for noget, som man ikke
mener at have gjort. De ønsker vejledning til, hvordan de fortsat skal
undervise de elever, som er kommet med beskyldningerne, og hvordan dialogen med
lederen skal tages”.