Masaidrenge fra Kenya. Her kæmper mange familier med mod fattigdom, sygdom og tørke. Derfor er børnene nødt til at blive hjemme og passe marker og kvæg i stedet for at gå i skole.Svend Løbner
Perspektiv fra Østafrika: Vi skal være taknemmelige for den danske skoleform
Et mylder af flygtningebørn i Uganda mister lysten til at lære af mangel på skolematerialer i alt for store klasser. Og i Kenyas masailand er børnene heldige, hvis de ikke blot skal passe kvæg, men rent faktisk får lov til at gå i skole. Det giver perspektiv på de gode forhold herhjemme, skriver journalist Svend Løbner
Klasser med 200 elever. Mangel på skolematerialer.
Uoverkommelige skolepenge. Kamp om man overhovedet må gå i skole.
Annonce:
Det er vilkårene for mange børn i Østafrika, har jeg lige
erfaret på en reportagetur med flyselskabet MAF.
I Uganda besøgte jeg den kæmpestore Bidibidi-flygtningelejr,
hvor 270.000 mennesker er flygtet fra den blodige borgerkrig i Sydsudan. De
fleste er kvinder og børn, for mange mænd er døde i krigen eller er smuttet fra
deres familier i en lejr, hvor FN skærer ned på fødevarerationerne. Det er her, vi finder de kæmpestore skoleklasser med mangel på lærebøger, kladdehæfter og
blyanter til eleverne.
”Hvad skal jeg gøre? Mine børn mister helt lysten til at gå
i skole,” fortæller en kvinde mig.
En anden mor klager over, at teenagebørnene
tager stoffer, mens de blot hænger mellem de mange hytter i lejren.
Annonce:
Sport giver læring og livskvalitet
Heldigvis er der organisationer, som prøver at hjælpe de
unge. MAF, som jeg flyver med, er verdens største humanitære flyselskab med 123
fly spredt over 27 udviklingslande, heriblandt Uganda. Flyselskabet samarbejder
med 1.400 organisationer verden over og var bl.a. med til at starte den lokale
kirkelige hjælpeorganisation ACROSS i Sydsudan for 50 år siden.
Organisationen møder jeg i flygtningelejren tæt på Sydsudans
grænse. Her arrangerer de sportsaktiviteter for børn og unge fra forskellige
klaner, så de for det første bestiller noget, dernæst har det sjovt sammen og desuden
lærer at samarbejde mod et fælles mål. ACROSS uddeler også nødhjælp, hjælper
flygtningene med at bearbejde traumer fra krigen og lærer dem at dyrke hårdføre
og næringsrige afgrøder i den hårde jord. Samtidig underviser de i, hvordan især
børn beskyttes fra overgreb.
Mens jeg går rundt i lejren, bliver jeg taknemmelig for min
egen skolegang, selv om den måske ikke var den bedste efter danske standarder.
Jeg gik på kostskole i Tanzania, 350 kilometer hjemmefra og var kun hjemme fire
gange om året. Mine forældre var udstationerede og måtte efterlade mig og mine
søskende på skolen fra vi begyndte i første klasse.
Det var naturligvis traumatisk, da de satte mig af første
gang og kørte væk, mens jeg løb grædende efter bilen. De stoppede op, sagde
farvel en gang til, og så kørte de bare…
Men det er jo ingenting i forhold til børnene fra Sydsudan,
der har set familiemedlemmer blive slagtet af rebeller og har måtte flygte med
deres mødre hen over lig med fare for overgreb og voldtægt.
Så ja, der er meget at være taknemmelig for.
Annonce:
Blev solgt som billig arbejdskraft
Taknemmelig bliver jeg også, når jeg rejser videre til Kenya
og flyver ud til et afsidesliggende bjergområde, hvor fattige masaier kæmper
mod fattigdom, sygdom og tørke og derfor forlanger, at deres børn bliver hjemme
og passer marker og kvæg i stedet for at gå i skole.
Endnu værre var det for Pelua Siloma, som jeg mødte, der
blev solgt sammen med sin mor af en voldelig far til en anden mand, der brugte
dem som billig arbejdskraft. Pelua skulle blandt andet passe mandens 150 køer,
og selv om drengen tiggede og bad om at få lov til at gå i skole, kunne der
slet ikke være tale om den luksus.
Pelua flygtede, fik arbejde i en chapati-bar og fandt et
regnehæfte, som han videbegærligt kastede sig over. Drengen blev opdaget af en
skolelærer, som tog ham under sine vinger og voila, så blev han nr. 1 i sin
klasse, kom i gymnasiet, læste til lærer og står nu som projektleder for en
skole i masaidistriktet med 271 elever – som i øvrigt af myndighederne lige er
kåret til bedst i test i hele distriktet.
Annonce:
Hvis bare de fik en chance
Red Tribe (rød stamme) hedder projektet, der også har boret
tre brønde med rent drikkevand til masaierne, der ellers blev syge af det
forurenede vand fra floden. Med Pelua i spidsen har de oprettet en
sundhedsklinik, et landbrugsprojekt og et socialøkonomisk værksted, hvor fattige
kvinder får en indtægt ved at producere farverige perlesmykker.
Alt sammen fordi Pelua blev opdaget af en lærer, der betalte
skolepenge, skoleuniform og skolematerier, så han kunne komme i skole. For selv
om skolegang er gratis i Kenya, er det nærmest uoverkommeligt for mange fattige
at få råd til alt udstyret.
Jeg kan ikke lade være med at tænke på alle de tusinder af
fattige børn i Afrikas afkroge, der også har hovedet skruet rigtig på og derfor
kunne gøre en kæmpe forskel for deres familier og lokalsamfund, hvis de bare
fik en chance for at gå i skole.
Der er så meget uudnyttet potentiale!
Derfor ærgrer det mig at se børn og unge gå for lud og koldt
vand i flygtningelejre eller blot kigge tomt ud i luften, mens de pifter til en
ko eller en ged, der er kommet ud af geled i vildmarken. Der er så meget
potentiale!
Derfor tænker jeg også, at vi skal huske at sætte pris på de
goder, vi har herhjemme. At vores børn kan komme i skole. At skolegang er
gratis. At der er tilstrækkelige skolematerialer. At selv om klasser kan blive
for store, så er der trods alt langt op til de 200 elever. Og at forældrene,
uanset hvor besværlige de kan være, trods alt inderst inde blot ønsker, at
deres børn skal få sig en uddannelse og klare sig godt i livet.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.