Ikke alene gennemfører flere elever folkeskolens obligatoriske afgangsprøver. De opnår også bedre karakerer end tidligere.
zoranm
Flere funktionsnedsatte elever gennemfører afgangsprøverne
En større andel af unge med funktionsnedsættelser gennemfører alle obligatoriske prøver i 9. klasse end tidligere, og størstedelen begynder fortsat på en ungdomsuddannelse. Det viser to analysenotater, som sammenligner elever født fra 1994 til 2004.
Unge med forskellige funktionsnedsættelser klarer sig bedre
i grundskolen end tidligere, når man måler på, hvor mange der gennemfører
folkeskolens prøver. Samtidig begynder størstedelen af unge med en
funktionsnedsættelse på en ungdomsuddannelse. Det viser to analysenotater
fra Vidensenhed for børn og unge med særlige behov (Vibus).
”Formålet med notaterne er at give ny viden om børn og unge
med forskellige funktionsnedsættelser. Resultaterne vil indgå i grundlaget for
Vibus’ anbefalinger til et fremtidigt fagligt grundlag for en styrket indsats
for elever med særlige behov og vil være afsæt for drøftelser om fremtidige
vidensbehov”, skriver undervisningsminister Matias Tesfaye (S) til Folketingets
børne- og undervisningsudvalg.
Otte ud af ti ordblinde gennemfører prøverne
Den samlede andel af unge, der har gennemført folkeskolens
prøver i 9. klasse, er steget fra knap 84 procent af årgang 1994 til næsten 92
procent af årgang 2004.
Notatet ser nærmere på unge med somatiske, sensoriske og
psykiske funktionsnedsættelser, indlæringsvanskeligheder, adfærdsforstyrrelser,
autisme, udviklingshandicap og ordblindhed.
Stigningen i andelen, der gennemfører folkeskolens prøver,
er større i næsten alle grupper end for unge uden funktionsnedsættelser, men
der er forskel mellem dem. Eksempelvis spænder andelen fra fødselsårgang 2004,
der gennemfører folkeskolens prøver fra 11 procent blandt unge med udviklingshandicap
til 82 procent blandt unge med ordblindhed.
Gennemførslen af prøverne i størstedelen af grupperne med og
uden funktionsnedsættelser steg særligt fra årgang 2001 og frem, men det gælder
især blandt unge med ordblindhed. Det skyldes formentlig blandt andet, at en
større andel af unge fik registreret ordblindhed i de senere årgange, noterer
Vibus.
Andelen, som ikke har gennemført folkeskolens prøver,
inkluderer blandt andet unge, som er fritaget fra prøver, og unge fra prøvefrie
skoler.
Karaktergennemsnit er blevet højere
Karaktergennemsnittet fra de bundne prøver i 9. klasse er
højere for årgang 2004 end for årgangen ti år tidligere. Det gælder for alle
funktionsnedsættelsesgrupper med undtagelse af unge med autisme.
Karaktergennemsnittet er lavere for samtlige
funktionsnedsættelsesgrupper end for unge uden funktionsnedsættelser. Der er samtidig
betydelige forskelle i gennemsnittet mellem grupperne af funktionsnedsættelser.
For eksempel spænder karaktergennemsnittet for årgang 2004 fra 7,3 for unge med
sensoriske funktionsnedsættelser til 5,4 for unge med udviklingshandicap.
Unge med psykiske nedsættelser har højt fravær
Notatet ser også på fravær i 9. klasse. Her er tendenserne for
hver gruppe forholdsvis stabile for de forskellige fødselsårgange. Elever med adfærdsforstyrrelser,
autisme og psykiske funktionsnedsættelser havde mere end ti procents fravær,
mens unge med psykiske funktionsnedsættelser havde det højeste samlede
gennemsnitlige fravær på 13,9 procent, hvilket ”drives af et højere syge- og
ulovligt fravær”.
Til sammenligning har elever uden funktionsnedsættelser både
det laveste totale fravær (5,9 procent) og inden for både lovligt og ulovligt
fravær og fravær på grund af sygdom.
De fleste fortsætter på en ungdomsuddannelse
I det andet analysenotat konstaterer Vibus, at der stadig er
væsentlige forskelle på, hvordan unge med og uden funktionsnedsættelser klarer
sig i overgangen til ungdomsuddannelse:
- Størstedelen af unge med funktionsnedsættelser påbegynder en
ungdomsuddannelse efter endt grundskole. Dog er andelen, der er indskrevet på
en ungdomsuddannelse efter afslutningen af grundskolen, lavere for unge med
funktionsnedsættelser (73 procent) end for unge uden funktionsnedsættelser (87
procent).
- Unge med funktionsnedsættelser har overordnet set en højere
frafaldsrate fra gymnasiale uddannelser (13 procent) end unge uden
funktionsnedsættelser (syv procent). Unge med ordblindhed har et lavere frafald
fra erhvervsuddannelser (27 procent) end unge uden funktionsnedsættelser (37
procent).
- En større andel af unge med funktionsnedsættelser har ikke
gennemført en ungdomsuddannelse som 25-årige (32 procent) sammenlignet med unge
uden funktionsnedsættelser (15 procent).