"Vi går ind til et nyt skoleår, hvor vi virkelig på forhånd har elevernes, forældrenes og lærernes opbakning. Det er nyt", siger Søren Meinert, når han kigger frem mod andet år i frihedsforsøget.
Foto: Sebastian Bjerril
Lærer efter ét år med stor frihed: Nu kan vi lave en skole, som alle bakker op om
Det er først næste år, at man rigtigt ser resultatet af, at Vipperød Skole er med i frihedsforsøget, fortæller en af skolens lærere. Til gengæld står lærere og ledelse nu med en skole, som elever og forældre bakker fuldt op om.
”Det er kæmpestort”.
De begejstrede ord kommer fra Søren Meinert, der underviser i historie, matematik, samfundsfag og naturfag på Vipperød Skole, der ligger omkring 8 kilometer syd for Holbæk.
Skolen er ligesom de øvrige folkeskoler i Holbæk Kommune med i frihedsforsøget, der i dette skoleår og to år frem giver alle folkeskoler i Esbjerg og Holbæk Kommune efter samme frie lovgivning som fri- og privatskolerne.
Søren Meinert beskriver det som spændende rejse, siden han og resten af kollegerne fandt ud af, at de i en treårig periode ville få ekstraordinær frihed.
”Det har været en rejse, hvor jeg har fået flere og flere minder fra min egen skoletid, som har mindet mig om, hvad der gjorde, at jeg var glad for at gå i skole. Da jeg hørte, at vi skulle være med i frihedsforsøget, tænkte jeg: ’Fedt, nu kan vi øge fagligheden og nå mere, fordi vi kan gøre tingene smartere’. Men ret hurtigt ændrede den tanke sig til, at fra vi at skulle nå mest muligt til at handle om, hvordan gør vi det bedst mulige. Det er en kæmpe forskel”, siger han.
Mange snakke har til tider skabt frustration
Selvom Søren Meinert arbejder i Vipperød, møder folkeskolen.dk Søren Meinert på Svinninge Skole vest for Holbæk.
Denne eftermiddag er medarbejdere fra alle Holbæk Kommunes skoler nemlig samlet for at udveksle erfaringer fra det, der snart er skolernes første år i frihedsforsøget.
”Der er en stor yes-følelse, for der er en masse ting, vi ser ind i. Men der er også en indbygget spænding i forhold til at finde ud af, om vi har fundet en god måde at gøre det på”.
For Søren Meinert har det indtil videre været en meget stor oplevelse at være med, men det har også været frustrerende og hårdt arbejde.
Vores suverænt største udfordring er, at ministeriet og Stuk er for tunge at danse med.
Søren Meinert
”Vi har haft en skoleledelse, der har turdet have lynende travlt og samtidig taget den med ro. For det er nødvendigt med is i maven til at sige ’ro på’. Vi har haft utallige snakke og værksteder, hvor både lærere og elever har siddet med. De mange snakke har nogen gange skabt frustration, fordi vi har siddet og tænkt, at vi bare gerne vil i gang. Men der er ingen tvivl om, at det er den rigtige måde at gøre det på”, siger han.
Selvom skolen har lavet en række ændringer i løbet af første skoleår, betragter Søren Meinert det sådan, at det først er næste skoleår, at skolen rigtigt udnytter de frihedsgraderne.
”De her år har vi brugt på at komme i gang, tænke tankerne og komme i synk med hinanden. Så vi går ind til et nyt skoleår, hvor vi virkelig på forhånd har elevernes, forældrenes og lærernes opbakning. Det er nyt. Både elevrådet og skolebestyrelsen har gjort et fantastisk arbejde for, at alle elever og forældre har været involveret”, siger han.
Søren Meinert er ikke i tvivl om, at langt flere af skolens elever har været gladere for at gå i skole det her skoleår, og til dagens arrangement har skolen to elever med, der over for alle dagens tilhørere bekræfter hans tese.
Elever har medbestemmelse på indholdet
I år har Vipperød Skole gjort skoledagen kortere for alle, ”fordi det har været vigtigt for elever og forældre, at man ikke skal være i skole hele dagen”, fortæller han.
Derudover har skolen arbejdet på, at eleverne skal have langt mere medbestemmelse i forhold til fagenes indhold.
”Vi er i gang med at lave nogle pakker af valgfag, og mange af dem kører i kortere perioder, så eleverne kan nå flere valgfag. I udskolingen kan vi fx i tre måneder fordybe os i klima og politik eller i idræt eller hvad det nu må være. Og så finder vi en ny interesse”.
I år har skolen skabt et nyt fag, der tager udgangspunkt i FN's Verdensmål. Her har eleverne haft stor indflydelse på fagets indhold. Skolen har søgt om lov til at lave en afsluttende eksamenen i fag, men selvom skolen sendte en ansøgning afsted til Børne- og Undervisningsministeriet tilbage i oktober, har skolen ikke fået svar.
Det har skolen dog ikke taget videre tungt. De valgte at lave prøven alligevel, blandt andet fordi aflysningerne af en del af sommerens prøver gav luft til det.
Men alligevel mener Søren Meinert, at det manglende svar er udtryk for en træghed fra ministeriet, som er begrænsende.
”Vores suverænt største udfordring er, at ministeriet og Stuk (Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, redaktionen) er for tunge at danse med. Hvis man fra politisk side ønsker, at der skal kunne ske forandringer, er man nødt til at være langt mere fleksibel. Måden, man arbejder i Stuk og ministeriet, er ikke tilpasset til virkeligheden. Så det kræver en enorm vedholdenhed, hvis ikke man skal gå død i det”.