Sprogfag
SolStock
Sprogforening om skoleaftale: Nu mister elever og lærere motivationen til det skriftlige
Det vil ramme sprogundervisningen alvorligt, at der ikke længere skal være skriftlige prøver i skolens fremmedsprog, mener repræsentant for Sproglærerforeningen.
”Den
tidlige start på engelskundervisningen afskaffes, og faget mister sin status
som kernefag og bliver blot et udtræksfag”.
Sådan opsummerer formand for Sproglærerforeningens engelsk-fagudvalg Frank
Lacey ændringerne for engelskfaget i den nye skoleaftale.
Konkret
er politikerne blevet enige om, at eleverne fremover først skal møde engelsk i
2. klasse, at faget ikke længere skal være et obligatorisk prøvefag, og at eleverne ikke længere skal kunne komme til en skriftlig afgangsprøve.
Folkeskolen
har
spurgt Frank Lacey, hvordan han ser på de ændringerne for engelskfaget. Men han
påpeger, at den nye aftale ikke kun ændrer ved elevernes 2. fremmedsprog, men
også deres 3. fremmedsprog i form af tysk og fransk. Og han er langt fra tilhænger
af ændringerne.
Det sker med engelsk
- Engelsk starter først i 2. klasse i stedet for 1. klasse
- Der tilføres én ekstra ugentlig lektion i 5. og 6.
klasse
- Der fjernes én ugentlig lektion i 8. og 9. klasse
- Den mundtlige engelsk prøver bliver til udtræksprøve i stedet for at være obligatorisk
- Den skriftlige engelskprøver udgår helt som
prøve
Det
skriftlige er mere krævende
Udover
at eleverne i fremtiden skal have deres sprogfag senere i skoleforløbet, skal der ikke længere være nogen skriftlige prøver i sprogfagene. Det vil få
meget store konsekvenser, mener Frank Lacey.
”At
fjerne den skriftlige prøve i engelsk, fransk og tysk vil gøre det meget svært
at motivere ikke bare eleverne, men også lærerne til at investere tid og energi
i det skriftlige arbejde, som er mere krævende end det mundtlige, men lige så
nødvendigt”, skriver han i en skriftlig kommentar til redaktionen.
Kan
blive for meget hygge-engelsk
Ifølge
Frank Lacey vil det også forringe elevernes mundtlige evner, hvis de fremover
kommer til at arbejde mindre skriftligt med sprogene.
”Uden
fokus på det skriftlige påvirkes elevernes sproglige præcision i negativ
retning, og deres evner til at bruge sproget nuanceret vil forringes
betydeligt. Dette er almenkendt; det kan ikke komme bag på nogen”.
Konsekvensen
ved et for stort mundtligt fokus er ifølge Frank Lacey, at eleverne kun vil
opnå Conversational English.
”Så
bliver det mest et hyggehold i engelsk. Hygge er rart, men nu taler vi altså om
Danmarks ungdom og Danmarks fremtid. Hygge er et sørgeligt ringe afkast af
investeringerne”, skriver han.