Forvaltningen i Slagelse bør slet
ikke gå ind i diskussionen om enkelte elevers karakterer. I stedet bør den
værne om respekten for lærernes og skoleledernes faglighed, understreger
Danmarks Lærerforening (DLF).
Annonce:
”Skolechefen skal i et
svar til forældrene henvise til, at skolens ledelse i samarbejde med lærerne
allerede har behandlet sagen og har afgivet et svar på professionel vis, og
skal minde forældrene om, at forvaltningen og skolen har forskellige opgaver og
ressortområder, som der skal være respekt omkring”, siger Regitze Flannov,
formand for Lærerforeningens undervisningsudvalg.
Hun mener, at
forvaltninger og politikere i de danske kommuner skal være meget opmærksomme
på, at de ikke afautoriserer skolens ansatte ved at blande sig i, hvordan
lærere og skoleledere løser den opgave, som de er blevet ansat til at løfte.
”Det sker nogle gange, at forældre henvender sig
på denne her måde. Det kan de have alle mulige grunde til, men det er vigtigt,
at vi respekterer hinandens faglighed. Det er demotiverende for de
fagprofessionelle, når deres afgørelser bliver betvivlet, og det går ud over
respekten for skolen og skolens professionelle”, siger Regitze Flannov.
Mange skoler har faktisk klare og nedskrevne
retningslinjer for, hvordan der skal reageres, når forældre klager, fortæller
Regitze Flannov og opfordrer til at tage den snak på skolerne ”i fredstid”.
Nogle steder kunne det også give mening at inddrage forvaltningen og det
kommunalpolitiske led i snakken, foreslår hun.
Annonce:
”Jeg vil appellere
til, at man på skolerne taler om, hvordan man håndterer forældreklager, og om
hvilke rettigheder vi har hver især. Både elever og lærere har for eksempel ret
til, at sagerne bliver undersøgt grundigt, og at alle bliver hørt, inden der bliver
truffet afgørelser”, siger hun og henviser til tidligere alvorlige sager, hvor
lærere er blevet bortvist på grund af beskyldninger og klager fra forældre:
”Lærerne skal
træffe mange beslutninger omkring eleverne hver dag, og hvis de skal gå og være
bange for, om der nu er respekt om deres faglige dømmekraft, så får vi en
dårligere skole”.