Folkeskolens leder
Hvem skal tvivlen komme til gode?
”Man kunne godt lave en vurdering
af, om tvivlen skal komme eleverne til gode”.
Sådan lyder det i en skæbnesvanger mail fra
skolechefen til skolelederen på Nymarkskolen i Slagelse. Fem elever havde været
til eksamen i idræt. Allerede samme dag landede en klage over prøvekaraktererne
på skolen. Det blev starten på en klageadfærd, som elevernes idrætslærer kalder
”et helvede”.
Først afviste skolelederen klagen, men så klagede
forældrene til skolechefen i kommunen. Fagbladet Folkeskolen har fået
aktindsigt i dialogen, og det er her, skolechefen spørger skolelederen, om
tvivlen skal komme eleverne til gode. Kort efter får eleverne alligevel lov til
en ny eksamen.
Det er dybt problematisk, og lærer og censor har
ret, når de i en artikel i dette nummer af Folkeskolen advarer mod en
ladeport for forældre. De kan forventes at klage mere, når de får held med at
kortslutte de officielle klageveje – og det vil underminere tilliden til
lærernes faglighed.
Langt de fleste lærere oplever et godt samarbejde
med langt de fleste forældre. Konflikterne udspringer af få forældre, som
fylder for meget. Desværre går det den forkerte vej, viser nye undersøgelser
fra fagbladet Folkeskolen.
Konflikterne udspringer af få forældre, som fylder for meget”.
Andreas Marckmann Andreassen, ansvarshavende chefredaktør Fagbladet Folkeskolen
Mere end hver tredje lærer og knap halvdelen af
skolelederne har en oplevelse af, at forældresamarbejdet har udviklet sig
negativt de seneste fem år. Kun ganske få oplever, at samarbejdet er blevet
bedre.
”Forældreklager og negative beskeder gør, at jeg
til tider ikke længere har lyst til at være lærer. Det kan være så frygteligt
drænende”, lyder det fra en lærer i Folkeskolens undersøgelse.
Der er en tendens i samfundet til, at vi klager
mere, vi forventer mere kontrol, og vi har mindre tillid til autoriteterne. Det
risikerer at ramme vores fælles folkeskole hårdt. Derfor har vi brug for, at
lærere, ledere og forældre står sammen. Tvivlen skal komme fagligheden til
gode.
Har du et tip, en tanke eller en personlig oplevelse, som
redaktionen bør kende eller undersøge? Så skriv til os på folkeskolen@folkeskolen.dk. Vores journalistik starter i din hverdag.