Lolland
”Lærerne kæmper hver dag deres allerbedste for at dygtiggøre deres elever med de midler, de nu har til rådighed”, siger formand for Lolland-Falsters Lærerforening René Rygaard Jensen
Foto: DLF
Hvert tredje barn har en børnesag med fra en tidligere kommune: ”Lærerne kæmper hver dag deres allerbedste”
Hele kommunens skolevæsen er under tilsyn fra ministeriet, og sidste år var der hele 34 procent af eleverne, som ikke bestod enten dansk eller matematik. Ifølge den lokale lærerformand skyldes det social arv.
"Det er ikke nogen stor overraskelse”.
Sådan lyder kredsformand for Lolland-Falsters
Lærerforening René Rygaard Jensens reaktion på en analyse, der i sidste uge viste, at 34 procent af eleverne i Lolland Kommune sidste år ikke bestod enten dansk
eller matematik eller begge fag i 9. klasse.
”Vi er ikke uvidende om det her. Hele Lolland Kommunes skolevæsen er under tilsyn fra Stuk
(Styrelsen for Undervisning og Kvalitet red.)”, siger han om analysen fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
Rene Rygaard synes, at tallet er meget højt. Men han tror
også, at han har en forklaring på, hvorfor tallet er så højt.
”Vi har Danmarks højeste socioøkonomiske indeks. Undersøgelser viser, at der er en tydelig sammenhæng mellem for
eksempel forældrenes uddannelsesniveau, erhvervstilknytning og indkomstniveau
og børnenes mulighed for at klare sig godt i
skolen”, siger han.
Det socioøkonomiske indeks er en sammenvejning af 14
indikatorer, som benyttes til at rangere kommuner i forhold til hinanden.
Kommunernes placering på indekset har betydning for tildeling af puljemidler.
Mangel på resurser
Men selv om Lolland Kommune rangerer højest på det socioøkonomiske indeks og får tilført ekstra midler, er der mange områder og forebyggende indsatser, som midlerne skal række til, fortæller René Rygaard.
”Kommunen får et tilskud som særlig udsat kommune, men
Lolland har for eksempel en kæmpe udgift til
anbringelse af børn. Der bliver brugt rigtig mange penge på det specialiserede
område, og der bor mange, der er på
overførselsindkomst. Vi har forpligtigelsen til
at hjælpe alle børn i
Lolland Kommune, som har behov for en særlig indsats. Det gør vi ved, at
der er flere lærere omkring dem. Men det er der ikke penge til”, siger han og
tilføjer:
”Lærerne kæmper hver dag deres allerbedste for at dygtiggøre deres elever
med de midler, de nu har til rådighed”.
Tilflyttere har børnesag med sig
Lollands borgmester er enig. Han understreger, at
det ikke kun er lærernes indsats, der afgør elevernes resultater. Også han
peger på, at kommunen er af de mest socialt udfordrede i
Danmark.
”De sociale flyttemønstre har ikke gjort det lettere. For
hver gang, der er to resursestærke borgere, der flytter væk fra Lolland, er
der én ny borger på overførselsindkomst, der flytter hertil. Det smitter af på
det meste. Også på områdets børn, hvor op mod hvert tredje barn, der kommer til
Lolland, har en børnesag med fra en tidligere kommune. Det vil naturligt
påvirke elevernes præstationer”, lyder det fra borgmester Holger Schou Rasmussen (S) i en pressemeddelelse
fra kommunen.
Højere karakterer kræver flere penge
Borgmesteren mener, at der er brug for, at regeringen
målretter en økonomisk indsprøjtning til de steder i landet, som er mest
udfordret.
”En fiks projektpulje eller en midlertidig indsprøjtning
er ikke nok. Ej heller vil sanktioner mod kommuner med lave karaktergennemsnit
gøre en forskel. Det er kun at føje spot til skade. Der skal en markant og
vedholdende generationsindsats til, hvis vi skal sikre de gennemgribende og
varige løsninger, der er brug for”, lyder det fra Holger Schou Rasmussen.
René Rygaard er enig. Han håber, at de 500 millioner
kroner, som Christiansborg har afsat til et løft af eleverne i netop
matematik og dansk bør fordeles på en måde, der gør, at de kommuner, hvor
eleverne klarer sig dårligst i de fag, får den største del af pengene.
”Man skal prioritere ekstra
resurser til de kommuner, som er udfordret af de højeste socioøkonomisk indeks. Det er et langt sejt træk, hvor man
helt fra børnehaven skal have fokus på de børn, der har det svært”.
Lærerformand: I bund og grund hjælper det ikke lærerne
Lolland Kommune har lavet en femårig handleplan for at
løfte skolerne, og det, at kommunen er under tilsyn betyder, at Styrelsen for
Kvalitet og Undervisning har et særligt øje på skolerne.
Men René Rygaard
tvivler på, at tilsynet hjælper lærerne i hverdagen.
”Der bliver udarbejdet
handleplaner til Stuk og ansat konsulenter, men i bund og grund hjælper det ikke meget de
lærere, der står i klasselokalet”, siger han.