I fremtiden er snyd ikke mere noget med at udveksle fedtede stykker papir, mens læreren kigger væk. Opgavebesvarelser skabt af kunstig intelligens er allerede nu en stor udfordring for hele uddannelsessystemet - inklusiv folkeskolen.
Caiaimage/Sam Edwards
Robot skriver engelsk stil til topkarakter: Kunstig intelligens er nu en reel udfordring i folkeskolen
Med lanceringen af ChatGPT, en chatbot, der er blevet beskrevet som ’Google på steroider', har elever nu mulighed for at generere skriftlige opgavebesvarelser på få minutter. Og lærerens mulighed for at gennemskue, at de gør det, er stærkt begrænset, viser Folkeskolens eksperiment.
Det tager bogstaveligt talt mindre end et minut for ChatGPT
at generere en besvarelse til en 9.-klasseprøve i skriftlig engelsk til et 12-tal.
En besvarelse, som læreren
ikke mistænker er kunstigt skabt, viser et eksperiment, Folkeskolen har gennemført.
ChatGPT blev åbnet for offentligheden i november 2022. 14
dage senere svarede hver 6. af de adspurgte gymnasieelever i en undersøgelse,
at de havde brugt chatbotten til at formulere i hvert fald dele af deres
skriftlige afleveringer. Det skriver fagbladet Gymnasieskolen.
Om grundskoleelever
har gjort og/eller vil gøre det samme er ikke undersøgt, men mon ikke en del af dem
vil have svært ved at modstå fristelsen?
”Der er vi nødt til at snakke om, hvordan vi sikrer, at vi
tester elevens skriftlige kompetencer og ikke chatrobottens”, har formand i
Danmarks Lærerforenings undervisningsudvalg Regitze Flannov sagt til Folkeskolen. Hun efterlyser efteruddannelse af lærerne.
Folkeskolen har uden held forsøgt at få et interview med undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) om problemet.
I et skriftligt svar oplyser ministeriet, at brugen af chatrobotter allerede er forbudt ved eksamen både i folkeskole og gymnasium som følge af reglerne om, at man ved prøverne i fremmedsprog kun må benytte internetadgangen til at tilgå materialer, man bruger i undervisningen, fx digitale ordbøger, som ikke kan opbevares lokalt. Og - når det gælder dansk skriftlig fremstilling - reglen om, at elever ikke uretmæssigt må udgive en andens arbejde for sit eget.
Didaktisk potentiale
Ida Geertz-Jensen, som er formand for Dansklærerforeningens
folkeskolesektion, ønsker sig, at alle skolens lærere går i dialog med
eleverne om, hvad chatbots kan og skal bruges til.
”Der er ingen tvivl om, at det også vil være meget spændende
at tale om ChatGPT, som genstand i undervisningen, ligesom danskundervisningen
altid har været åben for at tale digital dannelse, vil dette sagtens kunne
bruges også, da det bliver vores opgave at hjælpe eleverne med at navigere i
dette nye værktøj”, siger hun til folkeskolen.dk/dansk.
Også de to dansklærere, som Folkeskolen har bedt om at
kigge på 9.-klasseeksamensopgaver i dansk skriftlig fremstilling skabt af ChatGPT, ser store didaktiske muligheder i
teknologien, selv om de betragter den som dybt problematisk i forhold til de
skriftlige afgangsprøver, som de ser ud i dag.
”Det er selvfølgelig et problem med adgang til sådanne
chatbots i prøvesituationen. Hvis jeg som beskikket censor skal rette 300
afleveringer, kan jeg jo ikke analysere hver enkelt for tegn på, om den er
skrevet af en kunstig intelligens, og det mener jeg heller ikke er min opgave
som censor".
"Eksistensen af den her teknologi kan understøtte noget, jeg længe
har ønsket, nemlig at læreren kommer tilbage i bedømmelsen af de skriftlige
afgangsprøver. For læreren ville have en chance for at gennemskue urent trav –
medmindre eleven har brugt AI i sine løbende afleveringer også”, siger Maiken
Adelsten til folkeskolen.dk