”Jeg var sikker på, at to af opgaverne ikke var skrevet af rigtige
elever, fordi de er så ubehjælpsomme”.
Sådan siger Jens Raahauge, tidligere
formand for Dansklærerforeningens folkeskolesektion, forfatter, lærer og skoleleder om to af de tre skriftlig fremstilling-eksamensopgaver, som Folkeskolen har fået chatbotten
ChatGPT til at skrive.
Den tredje stil – et debatindlæg om en sænkelse af
valgretsalderen – er så upersonligt skrevet, at det ikke flytter noget som helst, mener
han.
Hvis eleverne har adgang til det her, kan man lige så godt nedlægge de skriftlige prøver i dansk
Jens Raahauge
Folkeskolen har afprøvet, hvordan chatbotten ville klare sig ved afgangsprøven i skriftlig fremstilling i dansk.
Redaktionen har bedt robotten besvare tre opgavebeskrivelser fra prøven i december. Udover Jens Raahauge har dansklærer på Svartingedalskolen i Hasle, konsulent på CFU Bornholm og beskikket censor i skriftlig dansk Maiken Adelsten vurderet de tre robotgenerede besvarelser.
Hun er ikke helt enig i Jens Raahauges bedømmelse:
”I opgave nummer et synes jeg, at jeg kunne fornemme lidt menneske – hvilket jo
ikke er rigtigt. Men den er ikke så velskrevet, og den ville ikke score højt på
karakterskalaen. Men jeg kunne næsten se for mig, hvad det var for en slags
elev, der havde skrevet den”.
Til gengæld er hun ikke imponeret over niveauet:
”Det er
ikke gode opgaver, chatbotten har produceret. Ingen af de her opgaver ville have fået en karakter i toppen af skalaen. En af dem vil jeg bedømme til et 7-tal, ellers er det lavere - men for nogle kan 4 godt være
en god karakter. Og det er måske ikke urealistisk, at de her opgaver ville lande
deromkring”.
Skrivning er en vej til erkendelse
Det står i skarp kontrast til, at den engelsklærer,
Folkeskolen har talt med, der ikke tøvede med at give en engelskopgave skabt
af kunstig intelligens et 12-tal.
Men selv om kunstig intelligens endnu ikke ser ud til at være en genvej til høje danskkarakterer, er de to dansklærere alligevel bekymret for, hvordan det vil komme til at påvirke afgangsprøverne.
”Helt firkantet så mener jeg, at adgangen til den her
teknologi skal forbydes i en prøvesituation (brug af kunstig intelligens til
afgangsprøver er forbudt ifølge Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, red.).
Det bliver meningsløst at censurere, for der er ingen grund til at give en
maskine et 4-tal".
"Hvis eleverne har adgang til det her, kan man lige så godt
nedlægge de skriftlige prøver i dansk”, mener Jens Raahauge.
Dansklærerforeningen: Dialog med eleverne er nødvendigt
"Som lærere – ikke bare dansklærere, men alle skolens lærere skal vi indgå i en dialog med eleverne om, hvad dette program kan og skal bruges til, og hvad det ikke kan og ikke skal bruges til", siger Ida Geertz-Jensen, som er formand for Dansklærerforeningens folkeskolesektion om ChatGPT og lignende teknologi.
"Der er ingen tvivl om, at det også vil være meget spændende at tale om ChatGTP som genstand i undervisningen - danskundervisningen altid har været åben for at tale digital dannelse, og her vil dette sagtens kunne bruges. Det bliver vores opgave at hjælpe eleverne med at navigere i dette nye værktøj".
"Når det så er sagt, må hovedopgaven i undervisningen af børn og unge være at udvikle elevernes fantasi og dømmekraft, evnen til at tænke alternativt og til at forholde sig kritisk. Det er ikke det primære formål at lære dem at at rekvirere fint formulerede produkter fra en maskine. Jeg håber i mit stille sind, at eleverne endnu er af den overbevisning, at det er vigtigt selv at mestre skrivningen selv".
"Vi skal som lærere insistere på, at hvis ikke eleverne og vi selv, i øvrigt er aktive i opgaverne – bruger hjernen, om det så er mundtlige opgaver eller skriftlige, så mister vi nogle af de mest grundlæggende evner, vi har. Hvordan skal vi kunne kommunikere, hvordan skal vi kunne forstå, hvordan skal vi kunne lære, hvordan skal vi kunne finde ud af, hvem vi er som mennesker, hvordan skal vi kunne finde ud af hvem vi er i fællesskabet, hvis vi ikke selv er aktive? Det kan vi ganske enkelt ikke".
”Folkeskolens skriveundervisning handler om at bruge
skriftsproget som vej til en erkendelse. Det handler ikke primært om at lave et
produkt. Men for at se om de har lært den erkendelsesvej, bedømmer man deres
produkt”, fortsætter han.
Læreren tilbage som bedømmer
Maiken Adelsten mener, at chatbotten understreger behovet for, at lærerne igen bør være med til at bedømme deres egne elever til de skriftlige afgangsprøver.
”Det er selvfølgelig et problem med adgang til sådanne
chatbots i prøvesituationen. Hvis jeg som beskikket censor skal rette 300
afleveringer, kan jeg jo ikke analysere hver enkelt for tegn på, om den er skrevet
af en kunstig intelligens, og det mener jeg heller ikke er min opgave som
censor".
"Til gengæld tror jeg, at eksistensen af den her teknologi kan
understøtte noget, jeg længe har ønsket, nemlig at læreren kommer tilbage i
bedømmelsen af de skriftlige afgangsprøver. For læreren ville have en chance
for at gennemskue urent trav – medmindre eleven har brugt AI i sine løbende
afleveringer også”, siger Maiken Adelsten.
Hun tilføjer, at noget af det, hun skal
vurdere en skriftlig aflevering på, er, om den er ’skrevet med indlevelse’.
”Og det er måske afgangsprøvens redning i forhold til snyd.
Jeg kan ikke mærke indlevelse i de opgaver, vi har fået her”.
Jens Raahauge er enig i, at læreren skal tilbage i
vurderingen af de skriftlige afgangsprøver:
”Læreren skal tilbage og bidrage i censurprocessen. Det
er i forvejen betænkeligt i forhold til elevernes retssikkerhed, at der kun er
én censor til at vurdere afgangsprøverne. Men nu bliver det jo absurd!”
Didaktisk potentiale
Men på trods at alle de problemer, elevernes adgang til
avancerede chatbotter rejser, kan de to dansklærere se masser af pædagogisk og
didaktisk potentiale i at arbejde med ChatGPT eller lignende teknologi.
Snyd har altid været der, men det er blevet mere sofistikeret.
Maiken Adelsten, dansklærer
”Hvis børn bruger denne her teknologi til at snyde med deres
afleveringer, kan det bidrage til at gøre dem dummere, for man lærer kun ved
faktisk at udføre et stykke arbejde”, siger Jens Raahauge.
”Men teknologien kan
bruges didaktisk – mest overfor dem, der i forvejen er dygtige, men sådan er
det så tit”, tilføjer han.
Maiken Adelsten peger på, at hun har elever, der vil kunne lære af at arbejde fagligt med chatbotten.
ChatGPT's danske stile
Folkeskolen har bedt ChatGPT besvare tre 9.-klasseprøveopgaver i dansk skriftlig fremstilling. Hent som pdf.
”Jeg har elever, som vil synes, at det er skønt at tage en af
de her tekster og gå ind og forbedre den. Og de vil også lære en hel masse af
det”, siger Maiken Adelsten.
”Skrivning er en proces. Jeg ville som lærer aldrig
bare give mine elever en opgaveformulering og så ikke tale mere med dem om
opgaven, før den er blevet bedømt. Jeg vil jo altid lave øvelser med dem i
klasselokalet, snakke ord og sproglige vendinger. Så jeg tror, at jeg skal
være ualmindeligt uopmærksom, hvis samme elev til samtlige skriveøvelser slipper af sted med at få en chatbot til at lave det for sig".
"Så har man næsten
fortjent at få en ok karakter, bare for sin indsats… Men selvfølgelig vil de
nok kunne slippe afsted med at snyde med et afsnit eller to”
Maiken Adelsten tilføjer, at snyd i forbindelse med
skriftlige afleveringer ikke er noget nyt for en dansklærer.
”Hver tid har sine udfordringer. Engang kopierede de fra
wikipedia, og glemte at linkene var skrevet i blåt, så det var nemt at
gennemskue. Så begyndte de at copy/paste fra flere forskellige steder".
"Snyd har
altid været der, men det er blevet mere sofistikeret. Selvfølgelig er der nogen
elever, som vil have svært ved at modstå fristelsen til at lave sin aflevering
på chatbotten, men det er nok i høj grad de samme elever, som i dag ville finde
en tekst på nettet og klippe den ind i afleveringen”.