Mange billedkunstlærere glædede sig, da prøven blev indført.
Nu skulle faget have den status, det fortjener.
Spørger man lærerne i dag, synes
6 ud af 10 stadig, at prøven har givet faget højere status. Men det kommer med en pris.
Over halvdelen af billedkunstlærerne fortæller i en ny
rundspørge foretaget af Folkeskolen, at der er ting i faget, de synes er vigtige, som de nedprioriterer, fordi
eleverne skal til prøve.
”Den eksperimenterende tilgang bliver jabbet igennem, fordi
der er prøve, og meget vi skal nå”, fortæller en, og en anden siger:
”Alt det,
der ikke kan dokumenteres eller udstilles nedprioriteres, da man hele tiden
tænker på årsudstilling, logbog og
procesdokumentation. Der er ikke plads til leg og krea-glæde”.
Jeg sidder tilbage med følelsen af, at jeg skulle have kæmpet mere, og jeg er så ked af det på elevernes vegne, for de fik lave karakterer. Men jeg blev jo selv usikker og i tvivl som lærer, for det er min første gang med prøver”.
Jamilla Sami, billedkunstlærer
Formand
for Danmarks Billedkunstlærere Lykke Andersen har selv været ude som censor tre
dage, og både der og i sit netværk har hun oplevet glæde ved elevernes
kreativitet og produktion. Men hun har også set for meget fokus på logbogsdokumentation.
”Der er
eksempler på hold, hvor de har brugt oceaner af tid på logbog, fordi nogle har tolket det som noget, man skulle
konsekvent . Det betyder også, at der er dygtige
billedkunstlærere, som ikke har lyst til valghold i billedkunst, fordi tanken om logbogen tog
pippet fra dem. Men der står ingen steder, at de skal til prøve i logbog. Noget
af det her handler om, hvordan vi fortolker Fælles Mål og prøvevejledningen”, siger hun.
De blev ikke belønnet for deres kreativitet
Billedkunstlærer Jamilla Sami havde
glædet sig til, at eleverne kunne præsentere deres produkter.
Corona har fyldt
meget i 8. årgang, og hun oplever, at hendes elever har været hårdt ramt af
nedlukningerne. Derfor var hun også usikker på, hvordan de ville klare prøven
efter en urolig undervisning.
”Men da vi nærmede os prøven, begyndte de at tage sig mere
sammen og kom hurtigere i gang, og de udviklede sig helt vildt. Det var
virkelig dejligt at se”, siger hun.
Men prøven blev ikke en god oplevelse, hverken for hende
eller for eleverne.
”Censor og jeg fulgte et
afkrydsningsskema punkt for punkt ud fra prøvevejledningens
vurderingskriterier, hvor der blev meget fokus på det fagfaglige, og om de
kunne fagordene og kunne udtrykke sig godt sprogligt. Det er slet ikke
det, jeg har lagt vægt på i min undervisning. Jeg savnede virkelig, at de blev
bedømt på, hvor gode de har været til at tænke ud af boksen”, siger hun.
Efter prøven sidder Jamila Sami tilbage med tanken om, om hun så skal
lægge mere vægt på at lære eleverne at bruge fagord og formulere sig på det
næste hold.
Men det er ikke det, hun har lyst til. For hun synes, at det netop
er vigtigt, at de får lov til at være kreative og trygge, så de fordyber sig i
arbejdet.
”De deltog med hjertet, fordi de var helt trygge, og jeg
synes det, de lavede, var kreativitet på højeste plan, men det blev de slet ikke
belønnet for. Jeg er måske farvet af, at jeg har set deres proces, og den ser
censor jo ikke i den her prøve, med mindre de har skrevet det hele ned".
"Jeg
sidder tilbage med følelsen af, at jeg skulle have kæmpet mere, og jeg er så
ked af det på elevernes vegne, for de fik lave karakterer. Men jeg blev jo selv
usikker og i tvivl som lærer, for det er min første gang med prøver”.
Vi skal kunne grine undervejs
I rundspørgen svarer seks ud af ti billedkunstlærere at de
synes, at afgangsprøven er med til at akademisere faget i en negativ retning,
og næsten 9 ud af 10 siger, at prøven påvirker deres daglige undervisning.
Det er
slet ikke det, der er meningen, siger formand for Danmarks Billedkunstlærere
Lykke Andersen.
”Hvis
man læser færdigheds- og vidensmålene, så virker det meget akademisk, men vi
skal huske, at de kun er vejledende. Vi skal hele tiden huske at fortolke det i
lyset af, at de kun går i 8. klasse".
"Jeg har hørt folk foreslå, at eleverne
skal lave en powerpointpræsentation til prøven om deres projekt. Det er helt i
skoven. Det er meningen, at vi skal have en samtale om produktet og processen”, siger Lykke Andersen.
Stod det
til hende, skulle prøvevejledningen revurderes, for hun mener, at
for meget er op til fortolkning, og når så mange af lærerne ikke har haft elever
til prøve før, fordi de kommer fra mellemtrinnet, og de fleste heller ikke har
været på kurser, så risikerer man, at usikkerheden gør, at de fortolker det
mere akademiske end det er meningen.
”Jeg er
stærkt bekymret for, at nogle lærere får skruet det op til højere niveau end
det behøver at være".
"Det er meningen, at det skal være en god oplevelse, og vi skal
kunne grine undervejs, og når jeg bedømmer, så er det ikke ud fra et
afkrydsningsskema. Det er en helhedsvurdering af elevernes produkter og proces”, siger Lykke Andersen.