Tre søskende, hvoraf den yngste går i Charlotte Rathmanns børnehaveklasse, har bagt kalorielette gulerodsmuffins til lærerne

”Det går ud over eleverne”

Foran Østervangsskolen i Roskilde står en gruppe lærere på fjerde uge godt pakket ind i varmt tøj under deres mørkegrønne T-shirts. Nogle af dem bruger rigtig meget af tiden på at spekulere over alt det, de ikke nåede at lære deres 9.-klasse-elever, inden afgangsprøverne begynder i slutningen af næste uge.

Publiceret
I tre uger har Kasper Broeng stået i spidsen for Østervangslærernes aktíoner. Men han bruger også stadig mere tid på at spekulere over konsekvenserne for hans 9.-klasses afgangsprøver i dansk og samfundsfag.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Til afgangsprøven i fysik/kemi skal eleverne trække blandt ti brede emner - fem kemi og fem fysik. Men jeg står og mangler to kemi-emner, som de skulle have været igennem her i april", fortæller Jens Gersholm Nielsen, der har begge skolens 9.-klasser i fysik/kemi.

"Måske kan jeg finde en løsning, hvor jeg deler nogle af de andre emner op - men det ændrer ikke ved, at de ikke får, hvad de skal have. Jeg har lige stået og talt med en af eleverne, som skal fortsætte i teknisk gymnasium, og han synes, det er et stort problem".

Kasper Broeng, der er tillidsrepræsentant for lærerne på Østervangsskolen, har en 9. klasse i dansk.

"Reglerne siger, at man tidligst 10 hverdage før de skriftlige afgangsprøver må trække lod om de fordybelsesområder, eleverne skal skrive synops inden for til mundtlig dansk-prøven. Det var i tirsdags. Så vidt jeg kan se, er der ingen regler for, hvor sent man må gøre det, men vi ville selvfølgelig have gjort det i tirsdags. Jo længere tid, der går, jo kortere tid får eleverne til at forberede sig. Så det går ud over eleverne. Hvis der går ret meget længere, kan det blive nødvendigt, at skoleledelsen griber ind, og så må eleverne gå op til A-prøven i dansk i stedet", siger Kasper Broeng og er i tvivl om, det overhovedet kan lade sig gøre. Det har jo været bestemt i tre år, at 9.-klasserne på Østervangsskolen skulle op til B-prøven i mundtlig dansk, hvor de trækker et fordybelsesområde blandt de genrer, forfatterskaber, emner og perioder, klassen har arbejdet med, og så vælger de selv en tekst, som de arbejder med i ugerne op til selve prøven.

De skriftlige prøver begynder - efter planen - allerede i næste uge. Om præcis to uger skal eleverne sidde inde i Østervangshallen og skrive dansk stil, og for første gang er der ikke nogen ordenskarakter - i stedet tæller bedømmelsen af layoutet med i elevernes afgangsprøvekarakter i skriftlig fremstilling: "Det har vi selvfølgelig talt om løbende, men jeg havde tænkt mig at træne layout med dem her i april, fordi det kan trække op eller ned i deres prøvekarakter".

Holddelt

Lockout-tv: Roskilde-lærere holder vagt foran rådhuset

Der er kun halvt så mange lærere foran skolen som for tre uger siden, da Folkeskolen besøgte skolen på den første lockoutdag. Med tanke på, at det kan blive et meget langt forløb, har lærerne delt sig i hold, så hver lærer møder to morgener om ugen på skolen plus onsdagen, hvor Østervangsskolen har lockoutvagten foran rådhuset. Morgenvagten starter foran skolen kl. 7.45, og kl. 8 når de få elever, forældre og tjenestemandsansatte lærere er gået inden for på skolen, går de lockoutede lærere ud til den nærliggende ringvej og står med skilte og bannere og vinker til morgentrafikken. De fleste bilister vinker igen eller dytter - nogle stirrer fremad og passer trafikken, og en-to hver morgen vender tommelfingeren nedad over for lærerne.

"Jeg er ved at være træt af det", siger Charlotte Rathmann, der er børnehaveklasseleder. "Men vores gode sammenhold holder os oppe. Vi har det rigtig hyggeligt, og jeg får lært de andre bedre at kende - normalt har jeg jo ikke ret meget med overbygningslærerne at gøre. Vi går til kaffe hos hinanden, for der er jo ikke rigtig penge til at gå på cafe, og vi får lavet nogle rigtig sjove ting som for eksempel vores lockoutløb, hvor vi løber fem kilometer rundt i byen to gange om ugen".

Hun står med en pose hjemmebagte muffins, som tre søskende, hvoraf den yngste går i hendes børnehaveklasse, har bagt til lærerne, og hver morgen hilser hun på sine elever, som fortæller, at de savner hende, når de går ind på skolen. Børnehaveklasserne holder nemlig åbent de fire dage om ugen, hvor børnehaveklasseassistenten er på arbejde. Der er ingen undervisning - børnene leger bare under opsyn af assistenten. "Forleden kom de ud og stod og sang for os og gav os forglemmigejer og tudekiks", fortæller Charlotte Rathmann.

Onsdag eftermiddag efter skoletid er der fælles legedag for børn, forældre og lærere i den lokale park, hvor lærerne har arrangeret et helt og aldeles upolitisk hyggeorienteringsløb for børnene. Bagefter skal lærerne skal endnu engang demonstrere i forbindelse med et byrådsmøde - denne gang skal byrådet blandt andet diskutere, om de lærerlønkroner, man sparer under lockouten skal blive på skolernes budgetter. Og torsdag aften går lærerne med i et forældre-arrangeret fakkeltog i Byparken.