"Jeg er ikke imod diagnoser, men det er ikke det første, man skal gribe til”, siger Poul Nyrup Rasmussen til lærerne.
Foto: Jesper Knudsen
Poul Nyrup: Vi skal passe på ikke at stemple børnene med diagnoser
Den tidligere statsminister opfordrer lærerne til at give de unge pauser til selv at reflektere over, hvad de er gode til. Sådan kan lærerne og andre voksne hjælpe den stigende gruppe af børn og unge, der er i mistrivsel, siger han.
Var det ikke for hans folkeskolelærere, var
Poul Nyrup Rasmussen måske ikke endt, hvor han er.
Lærerne gav på hver deres måde Poul feedback, der fik
ham til at vokse og ikke mindst fik ham til at indse, hvad han var god
til. Om det var snedker Poulsen i sløjdlokalet, der lærte ham, hvordan man bruger
en sav, eller nyuddannede Irma, der roste ham for hans udregninger på
tavlen.
"Den danske
folkeskole er den mest enestående favnende opfindelse, der nogensinde er gjort
i Danmarks historie, og egentlig også Europas. Folkeskolen er det eneste sted, hvor vi kan samle alle dem op, som ikke passer
ind".
Sådan lød det fra den tidligere statsminister fra talerstolen til de knap 300 delegerede på Danmarks Lærerforenings kongres. Men desværre er der blevet mindre tid til at sætte tempoet
ned og møde de unge i øjenhøjde, sagde han.
”Hvis man som dreng eller pige møder et menneske, som
signalerer til dig: Du er god nok, jeg ved, du kan, og nu skal jeg hjælpe dig”.
Så får man det bedste skub, man overhovedet kan få for at komme i gang”, sagde Poul Nyrup Rasmussen, der som stifter af organisationen
Headspace har været med til at hjælpe tusindvis af unge i mistrivsel.
”De voksne mangler vi i nutidens samfund. Vi mangler mange.
Når de unge forlader folkeskolen, og de får spørgsmålet: 'Har I fået ros af
lærerne?', så siger de unge nej. Og det er jo ikke fordi, det er med vilje, at I
overser de 20 procent i klassen, som kæmper. De gør ikke opmærksom på sig selv,
og så forsvinder de jo”.
Vi må ikke stemple børnene for tidligt
Poul Nyrup Rasmussen er for nylig fyldt 80, og han var
gavmild til fra talerstolen at bruge sit lange liv og erfaring i sine analyser
af nutidens unge. Ikke mindst de cirka 43.000, som ifølge regeringen hverken er
i uddannelse eller job, og som samfundet ifølge Poul Nyrup Rasmussen burde have
hjulpet tidligere, før de fald ’udover kanten’.
Unge som dem kræver tidlig hjælp, men ikke på en måde, der stempler børnene, lød det.
”Vi ved, at antallet af ADHD-diagnoser er dramatisk
stigende. Og de bliver yngre og yngre. Jeg er ikke imod diagnoser, men det er
ikke det første, man skal gribe til”.
Poul Nyrup Rasmussen
- Født i 1943 i Esbjerg.
- Formand for Socialdemokratiet, senere Socialdemokraterne,
fra 1992 til 2002, hvor han overlod formandsposten til Mogens Lykketoft.
- Var Danmarks statsminister fra 1993 til 2001.
- Poul Nyrup Rasmussen var i 2009 vært for Danmarks første
Psykiatritopmøde for danskere med psykiske sygdomme og deres pårørende, og
senere stiftede han organisationen Det Sociale Netværk/Headspace, der arbejder med unges trivsel. Nyrups datter
Signes selvmord i 1993 har dannet grobund for socialdemokratens fokus på at
aftabuisere psykiske sygdomme hos især børn og unge, samt hans arbejde for at
styrke psykiatrien i den offentlige sektor, blandt andet som formand af Psykiatrinetværket.
”Der er mange forældre, som siger: Der er noget galt med
vores barn, det trives ikke, det skal have en diagnose. Men der behøver ikke
være noget galt med ens barn. Vi skal bare give tid til, at barnet finder ud
af, at det godt kan. At de er gode til noget. Vi skal være varsomme med
diagnoser, og vi skal passe på, hvordan vi reagerer, så vi ikke ender med at
stemple børnene alt for tidligt”.
For Poul Nyrup Rasmussen er det i høj grad et spørgsmål om
at styrke børnenes selvtillid. Noget, der kræver, at lærerne tager sig pauser
og tid til at lytte til børnene.
”Jeg har lige været på en workshop med flere af de unge, der
er lige på kanten. Og de nåede til denne erkendelse: 'Du skal være nogen, før
du kan vælge noget'. Og de her unge ved ikke, hvem de er. De har slet ikke begreb
om, at de kan noget, at der er brug for dem. Så det skal vi have styr på, før
vi kan tilbyde dem alverdens uddannelse".
Poul Nyrup Rasmussen opfordrede til, at man kigger væk fra
barnets individuelle case og ser på, hvordan samfundet og omgivelserne
fungerer og påvirker barnet. I den forbindelse inviterede han lærerne til at
samarbejde med Headspace, som han flere gange opfordrede
lærerne til at bruge og henvise til aktivt, når de møder udfordrede børn og
unge. Generelt var civilsamfundets styrke et stort fokuspunkt i Nyrup Rasmussens tale.
”Lad os sammen i skolen og i civilsamfundet lad os lave en
ny alliance og finde ud af, hvordan vi tidligt griber dem, der mistrives. En
børnenes alliance”.
Gordon Ørskov Madsen takkede bagefter ja til invitationen om et stærkere samarbejde.