10-årige Anna fra Køge har lært meget mere, end forældrene havde regnet med.

Forældre vil øge kendskabet til særlig intelligenstræning

For et par år siden medvirkede Anna fra Køge i tv-programmet De uhelbredelige. Pigen lider af en sjælden kromosomfejl og autisme. I programmet gjorde hun store fremskridt, da hun fik trænet sin intelligens efter Feuersteins metoder. Nu præsenterer forældrene og Køge Kommune metoden på en bootcamp.

Offentliggjort
Hele kroppen inddrages i Feuersteins kognitive træning

Viede sit liv til kognitivtræning

Læreren Reuven Feuerstein blev født i 1921 og døde i 2014. Hanbrugte det meste af sit liv på at udvikle træningsredskaber ogmetoder til kognitiv træning og var i 2012 nomineret til NobelsFredspris.

Jeg måler ikke intelligens, jeg skaber den," var hans motto.

Tusindvis af kognitivt udfordrede børn har modtaget træning påFeuerstein Instituttet i Jerusalem. I dag bruges hans metoderverden over, også i normalskoler.

Kilde: feuerstein.dk

Potocki-Lupski syndrom

Snart 11-årige Anna har den sjældne kromosomafvigelsePotocki-Lupski syndrom. Spædbørn med syndromet er kendetegnet aflav muskelspænding, spisevanskeligheder og dårlig trivsel.

Mange børn har en forsinket motorisk udvikling. Desuden ses oftesproglige problemer i form af forsinket udvikling og problemer medat artikulere og at formulere sig. Desuden er der typiskeadfærdsmæssige karakteristika svarende til dem, der ses hospersoner med autisme eller autisme-spektrum forstyrrelser. Der sesogså i nogle tilfælde hjertefejl og søvnapnø.

Færre end 50 danskere er beskrevet i den medicinske litteratur,men diagnosen er formentlig underdiagnosticeret.

Kilde: Socialstyrelsen

Bootcampens foredrag

  • Teorien bag Feuersteins ideer og metoder - hvad er kognitivtræning?
  • Praktiske eksempler på træningsredskaber
  • Introduktion til Feuersteins træningsværktøjer
  • Oplæg og workshop om mediering (en særlig måde at undervisepå)
  • Mediering af egne børn, med hjælp fra mentor
  • Oplæg om dynamisk testning af børns evner
  • Oplæg om brug af spil i træning
  • Oplæg om grundbegreber, arbejdshukommelse, øje-håndkoordination mv.
  • Oplæg om træningsredskab for mindre børn
  • Oplæg om træningsværktøjet FIE Tactile til børn medopmærksomheds-forstyrrelser.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Reuven Feuerstein blev født i Rumænien i 1921. Han uddannede sig til lærer, arbejdede med børn med særlige behov og læste samtidig psykologi. Som jøde blev han arresteret af Gestapo i 1944, men undslap under en fangetransport og flygtede til Palæstina, hvor han efter krigen underviste børn, der havde overlevet Holocaust.

Mange af børnenes kognitive evner lå otte-ti år efter deres biologiske alder. De var ofte traumatiserede, men det betød ikke, at de var uintelligente, mente Feuerstein. Det fik ham til at udvikle et dynamisk testsystem og programmer, som træner hjernens evne til at få stimuli og indtryk til at give mening. Hans metode handler ikke om at undervise børn, men om at hjælpe dem til at lære via engageret og omsorgsfuld mediering.

Barnet opbygger nye nervebaner i hjernen

Anna fra Køge har den sjældne kromosomfejl Potocki-Lupski syndrom. DR fulgte Anna og hendes forældre i tre måneder. Ni af ugerne tilbragte de på Feuerstein Instituttet i Jerusalem, hvor Anna trænede fire timer dagligt. Det har forældrene siden fulgt op med daglig træning i hjemmet.

"Anna har lært meget mere, end vi havde regnet med. Hendes lillesøster på fire år er impulsiv, og tidligere slog det Anna helt ud. I dag kan de lege sammen i lang tid. Anna er også blevet bedre til at formulere sig og er begyndt at stille relevante spørgsmål. Hun klarer sig alderssvarende i både en sprogtest og en intelligenstest for børn", fortæller moren Anette Kaae-Bødker om datteren, der fylder 11 til november.

Et E består af en lodret og tre korte vandrette streger

Feuerstein kortlagde menneskets 28 kognitive funktioner og lavede på den baggrund en række papir og blyant-opgaver, som sikrer, at barnet træner funktionerne på alle mulige måder, forklarer Anette Kaae-Bødker.

"Børnene bliver ikke undervist traditionelt. Man medierer barnet ved at bryde opgaverne ned i mindre og mindre stykker og lader barnet selv bygge opgaven op. Barnet skal altså selv komme frem til svaret, og i den proces dannes der nye nervebaner i hjernen", siger moren.

Hun givet et eksempel fra en dag, skolelederen på Anna skoles spurgte, om hun kunne skrive et E.

"Jo", svarede Anna. "Det er jo som i elefant. Men kan du ikke hjælpe mig?"

Skolelederen forklarede, at E består af en lodret streg og en lille vandret streg forneden, foroven og i midten. Derefter kunne Anna selv konstruere E'et.

"Feuerstein gør meget ud af, at børn skal lære alle former at kende, kvadrater, rektangler, romber, trekanter og så videre. Derfor kunne skolelederen hjælpe Anna med sine symbolbeskrivelser. Hun havde lavet opgaver i to år uden at vide, hvordan hun skulle skrive et E, men pludselig forstod hun det".

Bootcampen giver en introduktion til Feuerstein

Anette Kaae-Bødker og hendes mand Thomas, der begge er certificerede i Feuerstein, har taget initiativ til bootcampen, som samler 100 deltagere fra på fredag og henover weekenden. Den holdes på Ellebækskolen, hvor Anna går i skole, og både specialskolen og Køge Kommune er medarrangører. Kommunen støtter blandt andet med lønmidler og praktisk hjælp.

"PPR i Køge havde to talehørelærere med i Israel for to år siden, og i de sidste tre uger fulgte Annas skoleleder også træningen. De er meget interesserede i Feuerstein. Kommunen ser det som hjælp til selvhjælp, at man giver børn med særlige behov mulighed for at udnytte deres evner", siger Anette Kaae-Bødker.

Bootcampen giver deltagerne, hvoraf cirka 40 er fagfolk i form af lærere, pædagoger, psykologer og sagsbehandlere, en introduktion til Feuersteins metoder.

"Vi føler, at vi har fået en gave, og den vil vi gerne give videre, så andre kan få del i den. Skolelederen og tre medarbejdere på Annas skole har uddannet sig i metoden. Skolens vision er, at alle elever tager folkeskolens afgangsprøve, og så stor del af undervisning som mulig foregår i små grupper eller som en til en. For eksempel fandt personalet ud af, at Anna skal have styrket sine skuldre og sin arbejdshukommelse. Derfor sidder hun ikke ned, når hun skriver. Hun står op og skriver højt oppe på tavlen. På den måde samkører man øvelserne", fortæller Anette Kaae-Bødker.

Ikke et smart fix, men hårdt arbejde

Familien Kaae fik at vide, at Anna er svært retarderet, så det lyder næsten for godt til at være sandt, at der findes en metode, som kan vende op og ned på det. Men der er ikke tale om et smart fix, understreger moren.

Ny bogserie med tegnstøtte skal hjælpe børn uden talesprog til at udtrykke sig

"Vi har trænet Anna i to år, og det er hårdt arbejde med systematisk kognitiv træning. Inden vi tog til Israel havde vi prøvet hjernecenter dit og dat, uden at noget af det virkede. Det var nederlag på nederlag. I Israel fandt vi en metode, Anna elsker, og som hun lærer af".

Anette Kaae-Bødker tror dog ikke, at hendes datter er svært retarderet.

"Hun er mildt retarderet. Men Feuersteins metoder henvender sig ikke til bestemte diagnoser eller aldersgrupper. De egner sig til alle med børn med indlæringsvanskeligheder og til børn med for eksempel ADHD og autisme", siger Anette Kaae-Bødker.

Du kan læse mere om bootcampen via dette link: